Zobacz, jak powstawały i zmieniały się pojazdy elektryczne
Włoski wynalazca Alessandro Volta konstruuje pierwsze ogniwo galwaniczne, które było w stanie dostarczyć w sposób ciągły prąd stały
Anglik Peter Barlow buduje pierwsze urządzenie wirujące napędzane za pomocą sił elektromagnetycznych i stanowiące pierwowzór silnika elektrycznego
Węgier Ányos Jedlik konstruuje silnik elektryczny na prąd stały
Rosyjski fizyk pochodzenia niemieckiego Jacobi Moritz Hermann konstruuje komutatorowy silnik elektryczny
Profesor Sibrandus Stratingh i jego asystent Christopher Becker budują pojazd trójkołowy napędzany energią elektryczną
Szkocki chemik Robert Davidson projektuje pierwszą elektryczną lokomotywę
Francuski fizyk Gaston Planté skonstruował akumulator kwasowo-ołowiowy – pierwszy akumulator, który można było powtórnie naładować
Francuz Gustave Trouvé testuje w Paryżu pojazd trójkołowy, uznawany przez niektóre źródła za pierwszy samochód elektryczny na świecie
Wyniki badań prowadzonych przez francuskiego chemika Camille Alphonse Faure pozwalają na znaczne zwiększenie pojemności akumulatorów kwasowo-ołowiowych i umożliwiają ich masową produkcję
Anglik Thomas Parker prezentuje samochód elektryczny wyposażony w akumulatory kwasowo-ołowiowe
Pierwszy niemiecki samochód elektryczny, zaprojektowany przez Andreasa Flockena
Pierwszy samochód elektryczny w USA, zbudowany przez Williama Morrisona
Francuska marka Jeantaud rozpoczyna produkcję samochodów elektrycznych
Powstaje Morris & Salom Electric Carriage and Wagon Company – pierwszy producent samochodów elektrycznych w USA. Pojazdy marki m.in. służyły jako taksówki w Nowym Jorku i Bostonie.
Inżynier Henry G. Morris oraz chemik Pedro G. Salom konstruują w Filadelfii pojazd Electrobat. Pierwsza wersja wehikułu ważyła 1928 kg, z czego masa samego akumulatora wynosiła 725 kg. Pojazd mógł przejechać ok. 80 km i rozpędzić się do niemal 25 km/h
Flota 75 elektrycznych taksówek London Electrical Cab Company wyjeżdża na ulice stolicy Wielkiej Brytanii
Pierwsze systemy hamowania odzyskowego zastosowane w samochodach Louisa Antoine Kriegera
Belg Camilie Jenatzy w elektrycznym pojeździe „La Jamais Contente”, jako pierwszy człowiek w historii, przekracza barierę prędkości 100 km/h na lądzie rozpędzając się do 105,8 km/h
Udział samochodów elektrycznych na rynku amerykańskim wynosi 38%, pojazdów parowych – 40%, zaś benzynowych – 22 %. Po Nowym Yorku jeździ ok. 2 000 elektrycznych taksówek
Ferdinand Porsche i Ludwig Lohner prezentują światu pierwszy samochód hybrydowy. Pojazd wyposażono w dwa silniki spalinowe służące do ładowania baterii i zasilające silniki elektryczne zamontowane w piastach przednich kół
Samochód elektryczny marki Compagnie Parisienne des Voitures Électriques Système Kriéger przejeżdża dystans 307 km pomiędzy Paryżem a Châtellerault
Siemens-Schuckert zbudował samochód Elektrische Viktoria. Do 1909 r. powstało od 30 do 50 szt. pojazdu o prędkości maksymalnej 30 km/h i zasięgu 60-80 km (w zależności od pojemności baterii).
Rozpoczęcie produkcji samochodu Detroit Electric mogącego przejechać do 130 km i osiągnąć maksymalną prędkość 32 km/h. W latach 1907-1939 firma Detroit Electric wyprodukowała ok. 13 tys. sztuk pojazdów elektrycznych
Pierwsza stacja wymiany baterii EV. Instalacje tego typu wdrażała amerykańska spółka Hartford Electric Light Company na potrzeby elektrycznych ciężarówek
Większość producentów rezygnuje z budowania samochodów elektrycznych. Jeden z głównych problemów stanowi niedostatecznie rozwinięta infrastruktura energetyczna w wielu państwach, regionach i miastach
Ford we współpracy z Thomasem Edisonem rozpoczyna prace nad przystępnym ceno samochodem elektrycznym o maksymalnym zasięgu do 160 km (100 mil). Zbudowano prototypy, jednak ostatecznie projekt został przedwcześnie zakończony
Lekkie, użytkowe pojazdy elektryczne w Niemczech oferują m.in. tacy producenci jak AEG, Bergmann, Bleichert, Hansa-Lloyd, Siemens-Schuckert czy Maschinenfabrik Esslingen
Do roku 1935 rynkowy udział samochodów elektrycznych spada praktycznie do zera. Taki stan rzeczy utrzymuje się do lat 60. Główną przyczyną kryzysu elektromobilności był rozwój technologiczny samochodów spalinowych, między innymi wprowadzenie rozrusznika czy układu wydechowego. Ponadto, uzyskano dostęp do nowych złóż ropy. Drogie samochody elektryczne o ograniczonych zasięgach nie były w stanie skutecznie konkurować na rynku ze swoimi spalinowymi odpowiednikami
Podczas II wojny światowej, na skutek reglamentacji paliwa, w wielu krajach powstają pojazdy elektryczne różnych segmentów. EV w tym okresie budowały m.in. Peugeot czy koncert lotniczy Bréguet Aviation
Na rynek japoński trafia elektryczny model Tama E4S-47. Pojazd dysponował zasięgiem 96 km i maksymalną prędkością 35 km/h. Jego wprowadzenie do sprzedaży zostało spowodowane niedoborami ropy przy dużych nadwyżkach energii w ówczesnej Japonii
Rozpoczęcie produkcji elektrycznego modelu Henney Kilowatt. Pojazd bazował konstrukcyjnie na Renault Dauphine. W zależności od wersji maksymalny zasięg wynosił 64 lub 75 km
Elektryczna ciężarówka Battronic o prędkości maksymalnej 40 km/h i zasięgu 100 km
Powstaje 12 sztuk miejskiego samochodu elektrycznego Scamp koncernu Scottish Aviation. Samochód rozpędzał się do 58 km/h i dysponował zasięgiem do 29 km w warunkach miejskich
Instytut Gallupa przeprowadza sondaż wśród mieszkańców Stanów Zjednoczonych: 36 mln z nich wyraża zainteresowanie pojazdami elektrycznymi
Pierwszy elektryczny pojazd załogowy na księżycu. W ramach misji Apollo 15, łazik Lunar Rover posłużył do transportu astronautów oraz przewozu sprzętu badawczego po powierzchni Srebrnego Globu
Volkswagen prezentuje swój pierwszy pojazd typu BEV: „Ogórka” T2 z napędem elektrycznym. Samochód dysponował zasięgiem ok. 70 km, a jego prędkość maksymalna wynosiła 70 km/h
BMW skonstruowało swój pierwszy elektryczny model: BMW 1602 Elektro-Antrieb. Powstały zaledwie dwa egzemplarze testowe, które wykorzystano podczas Igrzysk Olimpijskich w Monachium
Prezentacja Enfield 8000 – miejskiego samochodu o napędzie całkowicie elektrycznym i zasięgu do 64 km. Łącznie powstało 120 egzemplarzy tego modelu.
Ogólnoświatowy kryzys naftowy przyczynia się do ponownego wzrostu zainteresowania elektromobilnością
Rozpoczęcie produkcji dostawczego samochodu elektrycznego American Motors DJ-5E nazywanego Electruck. Poczta USA zakupiła 352 sztuk pojazdu, który bazował na Jeepie DJ
Debiut Vanguard-Sebring CitiCar o prędkości maksymalnej ok. 70 km/h i zasięgu 80-100 km. Do 1979 r. wyprodukowano 4 444 szt. różnych wariantów pojazdu. Do czasu debiutu Tesli Model S był to historycznie najpopularniejszy model elektryczny w USA po 1945 r.
Do produkcji w krótkiej serii trafia Volkswagen Golf City-STROMer czyli elektryczna odmiana popularnego Golfa
Japoński chemik Akira Yoshino projektuje prototyp ogniwa litowo-jonowego, bazując na wcześniejszych badaniach Johna Goodenougha, M. Stanleay Whittinghama, Rachida Yazamiego oraz Koichi Mizushimy. Za prace nad bateriami li-ion Yoshino, Goodenough oraz Whittingham otrzymali w 2019 r. Nagrodę Nobla w dziedzinie chemii.
Kalifornia wprowadza Zero Emission Vehicle (ZEV) Mandate, zgodnie z którym do 1998 r. udział samochodów zero- emisyjnych na terenie stanu ma stanowić 2%, do 2001 r. – 5%, zaś do 2003 – 10%
Mercedes-Benz zaprezentował model 190 (W 201) w wersji całkowicie elektrycznej
W krótkiej serii rozpoczyna się montaż całkowicie elektrycznej Škody Favorit Eltra. Samochód był napędzany przez silnik o mocy 21 KM, a jego zasięg wynosił 80 km
Na rynek amerykański zostaje wprowadzony elektryczny model EV1 koncernu General Motors. Zasięg na jednym ładowaniu wynosił od 110 do 160 km dla pierwszej generacji oraz 130-230 km dla drugiej odsłony pojazdu. Do 1999 r. wyprodukowano 1117 sztuk EV1. Ostatecznie General Motors po zakończeniu leasingu odzyskał pojazdy od klientów i większość egzemplarzy samochodu została zniszczona
Do salonów trafia pierwsza hybryda produkowana na skalę masową, Toyota Prius
Rozpoczęcie produkcji elektrycznego pick-upa – Forda Rangera EV. Kilka egzemplarzy pojazdu zostało sprzedane, jednak większość udostępniono w ramach 3- lub letniego leasingu w kwocie 155$ miesięcznie.
Prezentacja całkowicie elektrycznej Hondy EV Plus, wyposażonej w akumulatory niklowo-metalowo-wodorkowe. W idealnych warunkach samochód dysponował zasięgiem do 190 km
Z taśm montażowych zaczyna zjeżdżać Toyota RAV4 EV. Pierwszą generację tego modelu produkowano w latach 1997-2003, drugą w okresie 2012-2014
W Indiach rusza produkcja REVAi, znanego na rynku brytyjskim jako G-Wiz i. Prędkość maksymalna samochodu wynosiła 80 km/h, zaś zasięg – w zależności od wersji – od 80 do 120 km. Do 2013 r. sprzedano ok. 4,6 tys. szt. pojazdu
W Londynie rozpoczynają się testy floty 100 elektrycznych smartów, w 2009 r. pojazd trafił do produkcji seryjnej. Do 2020 r. zaprezentowano cztery generacje smarta z napędem elektrycznym
Tesla wprowadza do sprzedaży model Roadster – pierwszy seryjny samochód elektryczny wyposażony w akumulator litowo-jonowy. Zasięg pojazdu to ok. 400 km na jednym ładowaniu
Rozpoczęcie produkcji BYD F3DM – pierwszej seryjnej hybrydy plug-in
Rozpoczyna się produkcja seryjna Mitsubishi i-MiEV. W ciągu 10 lat sprzedano 31 tys. sztuk tego modelu oraz bazujących na nim pojazdów
Wiele państw na całym świecie zaczyna wprowadzać prawne i finansowe instrumenty wsparcia nabywców i użytkowników samochodów elektrycznych
Do sprzedaży trafia Nissan LEAF, który staje się najpopularniejszym samochodem elektrycznym w historii (z salonów wyjechało ponad 400 tys. sztuk obu generacji modelu)
Prezentacja Volvo C30 DRIVe Electric podczas Paris Motor Show. Samochód został wyposażony w akumulator litowo-jonowy o pojemności 24 kWh
Toyota, Tokyo Electric Power Company (TEPCO), Nissan, Mitsubishi oraz Fuji Heavy Industries zakładają stowarzyszenie CHAdeMO promujące standard ładowania samochodów elektrycznych o tej samej nazwie
Rozpoczęcie produkcji Chevroleta Volt – pierwszej, produkowanej na masową skalę hybrydy typu plug-in zachodniego koncernu motoryzacyjnego.
Z taśm montażowych zaczyna zjeżdżać całkowicie elektryczny Ford Focus Electric, dysponujący zasięgiem ok. 120 km na jednym ładowaniu (EPA)
Na rynku pojawia się pierwszy, masowo produkowany, elektryczny sedan klasy premium – Tesla Model S
Rozpoczęcie produkcji Renault Zoe – jednego z najbardziej popularnych samochodów elektrycznych na rynku
Po raz pierwszy w historii roczna sprzedaż samochodów z napędem elektrycznym na świecie przekracza granicę 100 tys. sztuk
Podczas targów motoryzacyjnych IAA we Frankfurcie Volkswagen prezentuje całkowicie elektryczne odmiany miejskiego UP-a oraz kompaktowego Golfa: modele e-Up! i e-Golf
Rozpoczęcie produkcji w pełni elektrycznego BMW i3, które w 95% nadaje się do recyclingu
Pierwsza dostawa całkowicie elektrycznego Rimaca Concept One. Supersportowy samochód elektryczny z Chorwacji o mocy 1 224 KM powstał w liczbie 8 egzemplarzy, a od 0 do 100 km/h rozpędzał się w 2,5 sekundy.
Z taśm montażowych zaczyna zjeżdżać całkowicie elektryczny Fiat 500e. Samochód trafiał wyłącznie na rynek w Kalifornii, a od 2014 r. również w Oregonie. Następca w 2020 r. pojawił się również w Europie
Debiutuje Hyundai Tucson FCEV – pierwszy na świecie seryjnie produkowany samochód elektryczny zasilany wodorowymi ogniwami paliwowymi
Volkswagen otwiera w Wolfsburgu pierwszą, publicznie dostępną stację szybkiego ładowania wyposażoną w złącze CCS
Po drogach na całym świecie porusza się ponad 500 tys. sztuk samochodów z napędem elektrycznym
Na rynek trafia elektryczny crossover KIA Soul EV. Drugą generację modelu zaprezentowano w 2020 r.
W sprzedaży pojawia się Mercedes-Benz Klasy B Electric Drive. Samochód był montowany do 2017 r. Akumulatory i zespół napędowy dostarczała Tesla
Przyjęcie Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/94/UE w sprawie rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych
Inauguracja pierwszych Mistrzostw Formuły E
Liczba samochodów elektrycznych na świecie przekroczyła próg 1 mln sztuk
Rozpoczęcie produkcji Tesli Model X, która w wersji Long Range dysponuje zasięgiem do 507 km na jednym ładowaniu (WLTP)
Liczba pojazdów elektrycznych na świtowych drogach wynosi ponad 2 miliony sztuk
Rozpoczęcie produkcji Hyundaia IONIQ. Pojazd jest dostępny w trzech wersjach: z napędem całkowicie elektrycznym, jako klasyczna hybryda oraz z napędem hybrydowym typu plug-in
Początek produkcji całkowicie elektrycznego modelu Chevrolet Bolt EV o zasięgu 383 km (EPA)
W Nevadzie rusza produkcja w Gigafactory Tesli – największej fabryce ogniw litowo-jonowych na świecie
Grupa BMW ogłasza założenia strategii „NUMBER ONE > Next”, której jednym z celów jest rozwój elektromobilności oraz elektryfikacja linii modelowej.
Powstaje spółka GreenWay Polska, która staje się największym operatorem ogólnodostępnej infrastruktury ładowania w Europie Środkowej
Globalna sprzedaż EV w ciągu roku przekracza granicę 1 mln sztuk
Rozpoczęcie produkcji Tesli Model 3, która w 2018 r. była najlepiej sprzedającym się samochodem elektrycznym na świecie
Nissan rozpoczyna produkcję drugiej generacji modelu LEAF w brytyjskim Sunderlandzie. Samochód jest montowany również w fabrykach w Yokosuka (Japonia) oraz Smyrnie (USA).
W fabryce we Wrześni rozpoczyna się produkcja całkowicie elektrycznego, dostawczego MANa eTGE. W podpoznańskim zakładzie powstaje również bliźniaczy model – Volkswagen e-Crafter
Chińskie Shenzhen pierwszym miastem na świecie, którego flota autobusów składa się w 100% z pojazdów o napędzie elektrycznym.
Renault, Nissan i Mitsubishi ogłaszają plan strategiczny „Alliance 2022”, zakładający m.in. zintensyfikowania współpracy w zakresie elektryfikacji i wprowadzenie na rynek kolejnych modeli z napędem elektrycznych
Grupa Volkswagen ogłasza plan strategiczny „Roadmap E” definiujący strategię koncernu w zakresie elektromobilności
Podczas Consumer Eletronics Show w Las Vegas Daimler AG ogłasza strategię korporacyjną CASE zakładającą m.in. rozwój linii modelowej samochodów elektrycznych.
Volvo ogłasza, że Polestar stanie się odrębną marką, odpowiadającą za produkcję samochodów z napędem elektrycznym.
Liczba EV poruszających się po światowych drogach przekroczyła 5 mln sztuk
31,2% nowych samochodów sprzedawanych w Norwegii to pojazdy elektryczne
Otwarcie pierwszej stacji IONITY, sieci ładowania wysokiej mocy założonej przez Volkswagen Group, BMW Group, Daimler AG i Ford Motor Company
Na rynku debiutuje Jaguar I-Pace – elektryczny SUV o zasięgu 470 km (WLTP).
Rozpoczęcie produkcji całkowicie elektrycznego Audi e-tron, który na jednym ładowaniu może przejechać do 434 km (WLTP).
Spółka NewMotion instaluje w Holandii pierwsze na świecie publicznie dostępne stacje ładowania pojazdów elektrycznych kompatybilne z technologią V2G (Vehicle-to-Grid)
Prezentacja Hyundaia Kona Electric o zasięgu do 470 km (WLTP)
Debiut elektrycznego crossovera KIA Niro EV o zasięgu 455 km (WLTP)
Renault ogłasza rozpoczęcie projektu „Advanced Battery Storage”, zakładającego utworzenie największego w Europie stacjonarnego systemu magazynowania energii, opartego na akumulatorach trakcyjnych samochodów elektrycznych
Rozpoczęcie produkcji całkowicie elektrycznego Porsche Taycan, który w wersji Turbo S przyspiesza od 0 do 100 km/h w 2,8 sekundy
W Bremie rozpoczyna się produkcja zeroemisyjnego Mercedesa-Benz EQC o zasięgu 417 km (WLTP)
Debiut MINI Cooper SE o zasięgu do 234 km (WTLP) – pierwszego seryjnego, całkowicie elektrycznego modelu tej brytyjskiej marki
Unia Europejska wprowadzana nowe normy emisyjne CO2 dla samochodów osobowych i dostawczych oraz, po raz pierwszy w historii, ciężarowych
Debiut całkowicie elektrycznej Škody CITIGOe iV o zasięgu do 265 km (WLTP)
Volkswagen prezentuje model ID. 3 o zasięgu do 549 km (WLTP). To pierwszy samochód elektryczny na rynku oparty na modułowej platformie MEB
Fabryka Volkswagena w Zwickau po 116 latach montażu pojazdów spalinowych produkuje wyłącznie samochody elektryczne
Na rynku debiutuje całkowicie elektryczny Peugeot e-208 o zasięgu do 340 km (WLTP)
Do sprzedaży trafia całkowicie elektryczny Opel Corsa-e dysponujący zasięgiem 333 km (WLTP) na jednym ładowaniu
W fabryce w Hiroszimie rusza produkcja całkowicie elektrycznej Mazdy MX-30 o zasięgu 200 km (WLTP)
Tesla staje się najbardziej wartościowym koncernem motoryzacyjnym na świecie pod względem kapitalizacji giełdowej