Aktualności

Ceny ładowania EV od 1 kwietnia 2022

News
01/04/2022
Ceny ładowania EV  od 1 kwietnia 2022

Taryfy za ładowanie pojazdów elektrycznych regularnie są modyfikowane. Podpowiadamy, co się zmieniło, ile kosztuje i gdzie najtaniej uzupełnić energię elektryczną na publicznych stacjach ładowania w Polsce.

Wzrost cen surowców i paliw węglowodorowych. Wyższe koszty zakupu uprawnień do emisji dwutlenku węgla, a także produkcji i dystrybucji energii. Wreszcie skomplikowana i niepewna sytuacja geopolityczna spowodowana konfliktem w Ukrainie. Wszystko to sprawia, że detaliczne ceny energii elektrycznej idą w górę. Problem dotyczy także cenników u operatorów publicznych sieci ładowania pojazdów elektrycznych.

Pierwsze podwyżki już są

Największa zmiana nastąpiła w przypadku sieci GreenWay, która mimo wcześniejszych obniżek, wynikających ze zmiany podatku VAT z 23 do 5%, w ramach tzw. Tarczy Antyinflacyjnej (planowo ma obowiązywać do 31 lipca tego roku), od 1 kwietnia wprowadziła uproszczony cennik z nowymi, większymi stawkami. W podstawowym wariancie kilowatogodzina energii przy wykorzystaniu prądu przemiennego (AC) kosztuje 1,28 zł. Z kolei dla prądu stałego (DC) jest to 2,09 zł w przypadku mocy do 100 kW oraz 2,30 zł powyżej 100 kW. Nowe ceny oznaczają średnią podwyżkę w wysokości 16% za kilowatogodzinę energii (14% w przypadku wykorzystania taryf abonamentowych). Zmiany zaszły też na niebeskim szlaku od Grupy Lotos. Jeszcze na początku roku cena za sesję wynosiła 24 zł niezależnie od wykorzystywanej mocy. Teraz jest to 59 zł/sesję. W PGE Nowa Energia zgodnie z nowym obowiązującym cennikiem (od 1 marca 2022 r.), wykorzystanie prądu przemiennego AC kosztuje 1,39 zł/kWh. Z kolei ładowanie prądem stałym DC, stanowi składową energii (1,61 zł/kWh do 30 kW i 1,72 zł/kWh do 50 kW) oraz czasu (3 gr/min – 30 kW i 7 gr/min – 50 kW).

Utrzymanie cen

W przypadku PKN Orlen, drugiego największego operatora w kraju, nie podjęto decyzji o zmianie cen. Cały czas korzystanie z ładowania prądem przemiennym (AC) to wydatek 1,22 zł/kWh, a w przypadku prądu stałego (DC) do 50 kW to 1,70 zł/kWh i 2,04 zł/kWh przy mocy powyżej 100 kW. Kolejnym operatorem, który jak na razie nie modyfikował cennika jest GO+EAuto. Nadal za 1,60 zł/kWh naładujemy pojazd prądem stałym (DC) z mocą do 40 kW i za 1,15 zł/kWh przy wykorzystaniu prądu AC. EV+ natomiast swoim klientom oferuje wolne ładowanie pojazdów (1,40 zł/kWh) lub szybkie, którego cena zależna jest od mocy ładowania. W przypadku ładowarek powyżej 100 kW jest to 2,20 zł/kWh, a dla stacji powyżej 300 kW opłata wynosi 2,80 zł/kWh. Cen nie zmienił również E.ON (dawniej Innogy), który oferuje możliwość ładowania z mocą 11 lub 22 kW, za 1,49 zł/kWh.

– Wzrost kosztów związany z produkcją energii, a także wysoka inflacja, to kluczowe powody korekt cenników. Podwyżki mogą być jednak nieco mniej dotkliwe dla członków EV Klub Polska, którzy po wypełnieniu ankiet mogą uzyskać nawet do 10% zniżki na ładowanie. Współpraca pomiędzy EV Klub Polska (EVKP) oraz firmami GreenWay oraz GO+EAuto przekłada się na zniżki na ładowanie samochodów elektrycznych dla członków Klubu. Za sam fakt rejestracji w Klubie przyznana zostanie bonifikata w postaci 5% kodu rabatowego. Po wypełnieniu 3 ankiet w dedykowanym panelu badawczym, bonus zwiększy się do 7%, a po wypełnieniu 6 ankiet do 10%. Wypełnienie ankiety zajmuje dosłownie kilka minut, a na podstawie ich wyników tworzona jest baza preferencji obecnych i przyszłych kierowców e-pojazdów, dzięki której Klub będzie mógł jeszcze aktywniej zabiegać o interesy społeczności użytkowników EV w Polsce – mówi Łukasz Lewandowski, koordynator EV Klub Polska.


Źródło: GreenWay, PKN Orlen, GO+EAuto, Lotos, EV+, Revent, e.on, PGE Nowa Energia

Ładowanie za darmo

Wzrost stawek nie dotyczy wszystkich użytkowników. W związku z trwającym konfliktem i exodusem jej mieszkańców do krajów ościennych, w tym Polski, bezpłatne uzupełnianie energii przewidziano dla obywateli Ukrainy – automatycznie otrzymują 100% zniżkę na usługi GreenWay, a dla wolontariuszy niosących pomoc w transporcie osób uciekających z tego kraju przed wojną przygotowano specjalne rabaty. Informacje dla użytkowników sieci GreenWay Polska dostępne są telefonicznie: +48 58 325 10 77 lub mailowo: bok@greenwaypolska.pl. Akcja wsparcia trwa już od marca i na razie została przedłużona do 30 kwietnia 2022 r.

Wsparcie w formie bezpłatnego ładowania zaproponowała również Tesla. Amerykański producent pojazdów i operator sieci ładowania Supercharger, nieodpłatnie udostępnił swoje urządzenia w pobliżu granicy z Ukrainą. Z punktów w Trzebownisko (Polska), Koszyce (Słowacja), Miszkolc i Debreczyn (Węgry), mogą korzystać zarówno właściciele Tesli, jak i pozostali użytkownicy EV. Rejestracja w systemie nie jest wymagana, a w każdym z wyżej wymienionych miejsc są oddzielne stanowiska ładowania o mocy 120 kW. W pozostałych lokalizacjach Polski, Słowacji i Węgier Superchargery są darmowe wyłącznie dla samochodów marki Tesla. Firma Elona Muska nie wyznaczyła daty zakończenia akcji.