Zobacz, jak powstawały i zmieniały się pojazdy elektryczne

Od 1800 Do dzisiaj

1800

  • Ogniwo galwaniczne

    Włoski wynalazca Alessandro Volta konstruuje pierwsze ogniwo galwaniczne, które było w stanie dostarczyć w sposób ciągły prąd stały

Ogniwo galwaniczne

1822

  • Urządzenie wirujące

    Anglik Peter Barlow buduje pierwsze urządzenie wirujące napędzane za pomocą sił elektromagnetycznych i stanowiące pierwowzór silnika elektrycznego

Urządzenie wirujące

1829

  • Silnik elektryczny na prąd stały

    Węgier Ányos Jedlik konstruuje silnik elektryczny na prąd stały

1834

  • Komutatorowy silnik elektryczny

    Rosyjski fizyk pochodzenia niemieckiego Jacobi Moritz Hermann konstruuje komutatorowy silnik elektryczny

Komutatorowy silnik elektryczny

1835

  • Trójkołowiec

    Profesor Sibrandus Stratingh i jego asystent Christopher Becker budują pojazd trójkołowy napędzany energią elektryczną

Trójkołowiec

1837

  • Lokomotywa

    Szkocki chemik Robert Davidson projektuje pierwszą elektryczną lokomotywę

1859

  • Akumulator kwasowo-ołowiowy

    Francuski fizyk Gaston Planté skonstruował akumulator kwasowo-ołowiowy – pierwszy akumulator, który można było powtórnie naładować

Akumulator kwasowo-ołowiowy

1881

  • Zwiększenie pojemności akumulatorów kwasowo-ołowiowych

    Francuz Gustave Trouvé testuje w Paryżu pojazd trójkołowy, uznawany przez niektóre źródła za pierwszy samochód elektryczny na świecie

    Wyniki badań prowadzonych przez francuskiego chemika Camille Alphonse Faure pozwalają na znaczne zwiększenie pojemności akumulatorów kwasowo-ołowiowych i umożliwiają ich masową produkcję

Zwiększenie pojemności akumulatorów kwasowo-ołowiowych

1884

  • Samochód elektryczny

    Anglik Thomas Parker prezentuje samochód elektryczny wyposażony w akumulatory kwasowo-ołowiowe

1888

  • Niemiecki samochód elektryczny

    Pierwszy niemiecki samochód elektryczny, zaprojektowany przez Andreasa Flockena

Niemiecki samochód elektryczny

1890

  • Samochód elektryczny w USA

    Pierwszy samochód elektryczny w USA, zbudowany przez Williama Morrisona

Samochód elektryczny w USA

1893

  • Produkcja samochodów elektrycznych

    Francuska marka Jeantaud rozpoczyna produkcję samochodów elektrycznych

1894

  • Producent samochodów w USA

    Powstaje Morris & Salom Electric Carriage and Wagon Company – pierwszy producent samochodów elektrycznych w USA. Pojazdy marki m.in. służyły jako taksówki w Nowym Jorku i Bostonie.

Producent samochodów w USA

1895

  • Pojazd Electrobat

    Inżynier Henry G. Morris oraz chemik Pedro G. Salom konstruują w Filadelfii pojazd Electrobat. Pierwsza wersja wehikułu ważyła 1928 kg, z czego masa samego akumulatora wynosiła 725 kg. Pojazd mógł przejechać ok. 80 km i rozpędzić się do niemal 25 km/h

Pojazd Electrobat

1897

  • Elektryczne taksówki

    Flota 75 elektrycznych taksówek London Electrical Cab Company wyjeżdża na ulice stolicy Wielkiej Brytanii

1898

  • Systemy hamowania odzyskowego

    Pierwsze systemy hamowania odzyskowego zastosowane w samochodach Louisa Antoine Kriegera

Systemy hamowania odzyskowego

1899

  • Rekord prędkości

    Belg Camilie Jenatzy w elektrycznym pojeździe „La Jamais Contente”, jako pierwszy człowiek w historii, przekracza barierę prędkości 100 km/h na lądzie rozpędzając się do 105,8 km/h

Rekord prędkości

Ok. 1900

  • Udział samochodów elektrycznych na rynku

    Udział samochodów elektrycznych na rynku amerykańskim wynosi 38%, pojazdów parowych – 40%, zaś benzynowych – 22 %. Po Nowym Yorku jeździ ok. 2 000 elektrycznych taksówek

1901

  • Samochód hybrydowy

    Ferdinand Porsche i Ludwig Lohner prezentują światu pierwszy samochód hybrydowy. Pojazd wyposażono w dwa silniki spalinowe służące do ładowania baterii i zasilające silniki elektryczne zamontowane w piastach przednich kół

    Samochód elektryczny marki Compagnie Parisienne des Voitures Électriques Système Kriéger przejeżdża dystans 307 km pomiędzy Paryżem a Châtellerault

Samochód hybrydowy

1905

  • Elektrische Viktoria

    Siemens-Schuckert zbudował samochód Elektrische Viktoria. Do 1909 r. powstało od 30 do 50 szt. pojazdu o prędkości maksymalnej 30 km/h i zasięgu 60-80 km (w zależności od pojemności baterii).

Elektrische Viktoria

1907

  • Detroit Electric

    Rozpoczęcie produkcji samochodu Detroit Electric mogącego przejechać do 130 km i osiągnąć maksymalną prędkość 32 km/h. W latach 1907-1939 firma Detroit Electric wyprodukowała ok. 13 tys. sztuk pojazdów elektrycznych

1910

  • Stacja wymiany baterii EV

    Pierwsza stacja wymiany baterii EV. Instalacje tego typu wdrażała amerykańska spółka Hartford Electric Light Company na potrzeby elektrycznych ciężarówek

Stacja wymiany baterii EV

Ok. 1910

  • Spadek produkcji samochodów elektrycznych

    Większość producentów rezygnuje z budowania samochodów elektrycznych. Jeden z głównych problemów stanowi niedostatecznie rozwinięta infrastruktura energetyczna w wielu państwach, regionach i miastach

1913

  • Ford i Edison

    Ford we współpracy z Thomasem Edisonem rozpoczyna prace nad przystępnym ceno samochodem elektrycznym o maksymalnym zasięgu do 160 km (100 mil). Zbudowano prototypy, jednak ostatecznie projekt został przedwcześnie zakończony

Ford i Edison

Ok. 1920

  • Użytkowe pojazdy elektryczne

    Lekkie, użytkowe pojazdy elektryczne w Niemczech oferują m.in. tacy producenci jak AEG, Bergmann, Bleichert, Hansa-Lloyd, Siemens-Schuckert czy Maschinenfabrik Esslingen

1935-1960

  • Kryzys elektromobilności

    Do roku 1935 rynkowy udział samochodów elektrycznych spada praktycznie do zera. Taki stan rzeczy utrzymuje się do lat 60. Główną przyczyną kryzysu elektromobilności był rozwój technologiczny samochodów spalinowych, między innymi wprowadzenie rozrusznika czy układu wydechowego. Ponadto, uzyskano dostęp do nowych złóż ropy. Drogie samochody elektryczne o ograniczonych zasięgach nie były w stanie skutecznie konkurować na rynku ze swoimi spalinowymi odpowiednikami

1939-1945

  • II wojna światowa

    Podczas II wojny światowej, na skutek reglamentacji paliwa, w wielu krajach powstają pojazdy elektryczne różnych segmentów. EV w tym okresie budowały m.in. Peugeot czy koncert lotniczy Bréguet Aviation

II wojna światowa

1947

  • Tama E4S-47

    Na rynek japoński trafia elektryczny model Tama E4S-47. Pojazd dysponował zasięgiem 96 km i maksymalną prędkością 35 km/h. Jego wprowadzenie do sprzedaży zostało spowodowane niedoborami ropy przy dużych nadwyżkach energii w ówczesnej Japonii

Tama E4S-47

1959

  • Henney Kilowatt

    Rozpoczęcie produkcji elektrycznego modelu Henney Kilowatt. Pojazd bazował konstrukcyjnie na Renault Dauphine. W zależności od wersji maksymalny zasięg wynosił 64 lub 75 km

1964

  • Ciężarówka Battronic

    Elektryczna ciężarówka Battronic o prędkości maksymalnej 40 km/h i zasięgu 100 km

Ciężarówka Battronic

1965

  • Miejski samochód Scamp

    Powstaje 12 sztuk miejskiego samochodu elektrycznego Scamp koncernu Scottish Aviation. Samochód rozpędzał się do 58 km/h i dysponował zasięgiem do 29 km w warunkach miejskich

Miejski samochód  Scamp

1966

  • Wzrost zainteresowania elektromobilnością

    Instytut Gallupa przeprowadza sondaż wśród mieszkańców Stanów Zjednoczonych: 36 mln z nich wyraża zainteresowanie pojazdami elektrycznymi

1971

  • Pojazd elektryczny na księżycu

    Pierwszy elektryczny pojazd załogowy na księżycu. W ramach misji Apollo 15, łazik Lunar Rover posłużył do transportu astronautów oraz przewozu sprzętu badawczego po powierzchni Srebrnego Globu

Pojazd elektryczny na księżycu

1972

  • Elektryczny „Ogórek”

    Volkswagen prezentuje swój pierwszy pojazd typu BEV: „Ogórka” T2 z napędem elektrycznym. Samochód dysponował zasięgiem ok. 70 km, a jego prędkość maksymalna wynosiła 70 km/h

  • BMW 1602 Elektro-Antrieb

    BMW skonstruowało swój pierwszy elektryczny model: BMW 1602 Elektro-Antrieb. Powstały zaledwie dwa egzemplarze testowe, które wykorzystano podczas Igrzysk Olimpijskich w Monachium

Elektryczny „Ogórek”
BMW 1602 Elektro-Antrieb

1973

  • Enfield 8000

    Prezentacja Enfield 8000 – miejskiego samochodu o napędzie całkowicie elektrycznym i zasięgu do 64 km. Łącznie powstało 120 egzemplarzy tego modelu.

1973

  • Kryzys naftowy

    Ogólnoświatowy kryzys naftowy przyczynia się do ponownego wzrostu zainteresowania elektromobilnością

Kryzys naftowy

1974

  • Electruck

    Rozpoczęcie produkcji dostawczego samochodu elektrycznego American Motors DJ-5E nazywanego Electruck. Poczta USA zakupiła 352 sztuk pojazdu, który bazował na Jeepie DJ

  • Vanguard-Sebring CitiCar

    Debiut Vanguard-Sebring CitiCar o prędkości maksymalnej ok. 70 km/h i zasięgu 80-100 km. Do 1979 r. wyprodukowano 4 444 szt. różnych wariantów pojazdu. Do czasu debiutu Tesli Model S był to historycznie najpopularniejszy model elektryczny w USA po 1945 r.

Electruck
Vanguard-Sebring CitiCar

1981

  • Volkswagen Golf City-STROMer

    Do produkcji w krótkiej serii trafia Volkswagen Golf City-STROMer czyli elektryczna odmiana popularnego Golfa

1985

  • Prototyp ogniwa litowo-jonowego

    Japoński chemik Akira Yoshino projektuje prototyp ogniwa litowo-jonowego, bazując na wcześniejszych badaniach Johna Goodenougha, M. Stanleay Whittinghama, Rachida Yazamiego oraz Koichi Mizushimy. Za prace nad bateriami li-ion Yoshino, Goodenough oraz Whittingham otrzymali w 2019 r. Nagrodę Nobla w dziedzinie chemii.

Prototyp ogniwa litowo-jonowego

1990

  • Zero Emission Vehicle (ZEV) Mandate

    Kalifornia wprowadza Zero Emission Vehicle (ZEV) Mandate, zgodnie z którym do 1998 r. udział samochodów zero- emisyjnych na terenie stanu ma stanowić 2%, do 2001 r. – 5%, zaś do 2003 – 10%

    Mercedes-Benz zaprezentował model 190 (W 201) w wersji całkowicie elektrycznej

Zero Emission Vehicle (ZEV) Mandate

1991

  • Škoda Favorit Eltra

    W krótkiej serii rozpoczyna się montaż całkowicie elektrycznej Škody Favorit Eltra. Samochód był napędzany przez silnik o mocy 21 KM, a jego zasięg wynosił 80 km

1996

  • General Motors EV1

    Na rynek amerykański zostaje wprowadzony elektryczny model EV1 koncernu General Motors. Zasięg na jednym ładowaniu wynosił od 110 do 160 km dla pierwszej generacji oraz 130-230 km dla drugiej odsłony pojazdu. Do 1999 r. wyprodukowano 1117 sztuk EV1. Ostatecznie General Motors po zakończeniu leasingu odzyskał pojazdy od klientów i większość egzemplarzy samochodu została zniszczona

General Motors EV1

1997

  • Toyota Prius

    Do salonów trafia pierwsza hybryda produkowana na skalę masową, Toyota Prius

  • Ford Ranger EV

    Rozpoczęcie produkcji elektrycznego pick-upa – Forda Rangera EV. Kilka egzemplarzy pojazdu zostało sprzedane, jednak większość udostępniono w ramach 3- lub letniego leasingu w kwocie 155$ miesięcznie.

  • Honda EV Plus

    Prezentacja całkowicie elektrycznej Hondy EV Plus, wyposażonej w akumulatory niklowo-metalowo-wodorkowe. W idealnych warunkach samochód dysponował zasięgiem do 190 km

  • Toyota RAV4 EV

    Z taśm montażowych zaczyna zjeżdżać Toyota RAV4 EV. Pierwszą generację tego modelu produkowano w latach 1997-2003, drugą w okresie 2012-2014

Toyota Prius
Ford Ranger EV
Honda EV Plus
Toyota RAV4 EV

2001

  • REVAi

    W Indiach rusza produkcja REVAi, znanego na rynku brytyjskim jako G-Wiz i. Prędkość maksymalna samochodu wynosiła 80 km/h, zaś zasięg – w zależności od wersji – od 80 do 120 km. Do 2013 r. sprzedano ok. 4,6 tys. szt. pojazdu

2007

  • Testy elektrycznych smartów

    W Londynie rozpoczynają się testy floty 100 elektrycznych smartów, w 2009 r. pojazd trafił do produkcji seryjnej. Do 2020 r. zaprezentowano cztery generacje smarta z napędem elektrycznym

Testy elektrycznych smartów

2008

  • Tesla Roadster

    Tesla wprowadza do sprzedaży model Roadster – pierwszy seryjny samochód elektryczny wyposażony w akumulator litowo-jonowy. Zasięg pojazdu to ok. 400 km na jednym ładowaniu

  • BYD F3DM

    Rozpoczęcie produkcji BYD F3DM – pierwszej seryjnej hybrydy plug-in

Tesla Roadster
BYD F3DM

2009

  • Mitsubishi i-MiEV

    Rozpoczyna się produkcja seryjna Mitsubishi i-MiEV. W ciągu 10 lat sprzedano 31 tys. sztuk tego modelu oraz bazujących na nim pojazdów

Od 2010

  • Programy wsparcia elektromobilności

    Wiele państw na całym świecie zaczyna wprowadzać prawne i finansowe instrumenty wsparcia nabywców i użytkowników samochodów elektrycznych

2010

  • Nissan LEAF

    Do sprzedaży trafia Nissan LEAF, który staje się najpopularniejszym samochodem elektrycznym w historii (z salonów wyjechało ponad 400 tys. sztuk obu generacji modelu)

  • Volvo C30 DRIVe Electric

    Prezentacja Volvo C30 DRIVe Electric podczas Paris Motor Show. Samochód został wyposażony w akumulator litowo-jonowy o pojemności 24 kWh

  • Stowarzyszenie CHAdeMO

    Toyota, Tokyo Electric Power Company (TEPCO), Nissan, Mitsubishi oraz Fuji Heavy Industries zakładają stowarzyszenie CHAdeMO promujące standard ładowania samochodów elektrycznych o tej samej nazwie

Nissan LEAF
Volvo C30 DRIVe Electric
Stowarzyszenie CHAdeMO

2011

  • Chevrolet Volt

    Rozpoczęcie produkcji Chevroleta Volt – pierwszej, produkowanej na masową skalę hybrydy typu plug-in zachodniego koncernu motoryzacyjnego.

  • Ford Focus Electric

    Z taśm montażowych zaczyna zjeżdżać całkowicie elektryczny Ford Focus Electric, dysponujący zasięgiem ok. 120 km na jednym ładowaniu (EPA)

Chevrolet Volt
Ford Focus Electric

2012

  • Renault Zoe

    Na rynku pojawia się pierwszy, masowo produkowany, elektryczny sedan klasy premium – Tesla Model S

    Rozpoczęcie produkcji Renault Zoe – jednego z najbardziej popularnych samochodów elektrycznych na rynku

    Po raz pierwszy w historii roczna sprzedaż samochodów z napędem elektrycznym na świecie przekracza granicę 100 tys. sztuk

2013

  • BMW i3

    Podczas targów motoryzacyjnych IAA we Frankfurcie Volkswagen prezentuje całkowicie elektryczne odmiany miejskiego UP-a oraz kompaktowego Golfa: modele e-Up! i e-Golf

    Rozpoczęcie produkcji w pełni elektrycznego BMW i3, które w 95% nadaje się do recyclingu

  • Rimaca Concept One

    Pierwsza dostawa całkowicie elektrycznego Rimaca Concept One. Supersportowy samochód elektryczny z Chorwacji o mocy 1 224 KM powstał w liczbie 8 egzemplarzy, a od 0 do 100 km/h rozpędzał się w 2,5 sekundy.

  • Fiat 500e

    Z taśm montażowych zaczyna zjeżdżać całkowicie elektryczny Fiat 500e. Samochód trafiał wyłącznie na rynek w Kalifornii, a od 2014 r. również w Oregonie. Następca w 2020 r. pojawił się również w Europie

  • Hyundai Tucson FCEV

    Debiutuje Hyundai Tucson FCEV – pierwszy na świecie seryjnie produkowany samochód elektryczny zasilany wodorowymi ogniwami paliwowymi

  • Stacja szybkiego ładowania ze złączem CCS

    Volkswagen otwiera w Wolfsburgu pierwszą, publicznie dostępną stację szybkiego ładowania wyposażoną w złącze CCS

BMW i3
Rimaca Concept One
Fiat 500e
Hyundai Tucson FCEV
Stacja szybkiego ładowania ze złączem CCS

2014

  • KIA Soul EV

    Po drogach na całym świecie porusza się ponad 500 tys. sztuk samochodów z napędem elektrycznym

    Na rynek trafia elektryczny crossover KIA Soul EV. Drugą generację modelu zaprezentowano w 2020 r.

  • Mercedes-Benz Klasy B Electric Drive

    W sprzedaży pojawia się Mercedes-Benz Klasy B Electric Drive. Samochód był montowany do 2017 r. Akumulatory i zespół napędowy dostarczała Tesla

  • Dyrektywa Parlamentu Europejskiego ws. rozbudowy infrastruktury ładowania

    Przyjęcie Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/94/UE w sprawie rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych

  • Formuła E

    Inauguracja pierwszych Mistrzostw Formuły E

KIA Soul EV
Mercedes-Benz Klasy B Electric Drive
Dyrektywa Parlamentu Europejskiego ws. rozbudowy infrastruktury ładowania
Formuła E

2015

  • Tesla Model X

    Liczba samochodów elektrycznych na świecie przekroczyła próg 1 mln sztuk

    Rozpoczęcie produkcji Tesli Model X, która w wersji Long Range dysponuje zasięgiem do 507 km na jednym ładowaniu (WLTP)

2016

  • Hyundaia IONIQ

    Liczba pojazdów elektrycznych na świtowych drogach wynosi ponad 2 miliony sztuk

    Rozpoczęcie produkcji Hyundaia IONIQ. Pojazd jest dostępny w trzech wersjach: z napędem całkowicie elektrycznym, jako klasyczna hybryda oraz z napędem hybrydowym typu plug-in

  • Chevrolet Bolt EV

    Początek produkcji całkowicie elektrycznego modelu Chevrolet Bolt EV o zasięgu 383 km (EPA)

  • Gigafactory

    W Nevadzie rusza produkcja w Gigafactory Tesli – największej fabryce ogniw litowo-jonowych na świecie

  • Strategia „NUMBER ONE > Next” BMW

    Grupa BMW ogłasza założenia strategii „NUMBER ONE > Next”, której jednym z celów jest rozwój elektromobilności oraz elektryfikacja linii modelowej.

  • GreenWay Polska

    Powstaje spółka GreenWay Polska, która staje się największym operatorem ogólnodostępnej infrastruktury ładowania w Europie Środkowej

Hyundaia IONIQ
Chevrolet Bolt EV
Gigafactory
Strategia „NUMBER ONE > Next” BMW
GreenWay Polska

2017

  • Tesla Model 3

    Globalna sprzedaż EV w ciągu roku przekracza granicę 1 mln sztuk

    Rozpoczęcie produkcji Tesli Model 3, która w 2018 r. była najlepiej sprzedającym się samochodem elektrycznym na świecie

  • Druga generacja Nissana LEAF

    Nissan rozpoczyna produkcję drugiej generacji modelu LEAF w brytyjskim Sunderlandzie. Samochód jest montowany również w fabrykach w Yokosuka (Japonia) oraz Smyrnie (USA).

  • MANa eTGE

    W fabryce we Wrześni rozpoczyna się produkcja całkowicie elektrycznego, dostawczego MANa eTGE. W podpoznańskim zakładzie powstaje również bliźniaczy model – Volkswagen e-Crafter

  • Shenzhen

    Chińskie Shenzhen pierwszym miastem na świecie, którego flota autobusów składa się w 100% z pojazdów o napędzie elektrycznym.

  • Alliance 2022

    Renault, Nissan i Mitsubishi ogłaszają plan strategiczny „Alliance 2022”, zakładający m.in. zintensyfikowania współpracy w zakresie elektryfikacji i wprowadzenie na rynek kolejnych modeli z napędem elektrycznych

  • Roadmap E

    Grupa Volkswagen ogłasza plan strategiczny „Roadmap E” definiujący strategię koncernu w zakresie elektromobilności

  • Strategia CASE

    Podczas Consumer Eletronics Show w Las Vegas Daimler AG ogłasza strategię korporacyjną CASE zakładającą m.in. rozwój linii modelowej samochodów elektrycznych.

  • Polestar

    Volvo ogłasza, że Polestar stanie się odrębną marką, odpowiadającą za produkcję samochodów z napędem elektrycznym.

Tesla Model 3
Druga generacja Nissana LEAF
MANa eTGE
Shenzhen
Alliance 2022
Roadmap E
Strategia CASE
Polestar

2018

  • Sieć IONITY

    Liczba EV poruszających się po światowych drogach przekroczyła 5 mln sztuk

    31,2% nowych samochodów sprzedawanych w Norwegii to pojazdy elektryczne

    Otwarcie pierwszej stacji IONITY, sieci ładowania wysokiej mocy założonej przez Volkswagen Group, BMW Group, Daimler AG i Ford Motor Company

  • Jaguar I-Pace

    Na rynku debiutuje Jaguar I-Pace – elektryczny SUV o zasięgu 470 km (WLTP).

  • Audi e-tron

    Rozpoczęcie produkcji całkowicie elektrycznego Audi e-tron, który na jednym ładowaniu może przejechać do 434 km (WLTP).

  • Stacja ładowania kompatybilna z technologią V2G

    Spółka NewMotion instaluje w Holandii pierwsze na świecie publicznie dostępne stacje ładowania pojazdów elektrycznych kompatybilne z technologią V2G (Vehicle-to-Grid)

  • Hyundaia Kona Electric

    Prezentacja Hyundaia Kona Electric o zasięgu do 470 km (WLTP)

  • KIA Niro EV

    Debiut elektrycznego crossovera KIA Niro EV o zasięgu 455 km (WLTP)

  • Advanced Battery Storage

    Renault ogłasza rozpoczęcie projektu „Advanced Battery Storage”, zakładającego utworzenie największego w Europie stacjonarnego systemu magazynowania energii, opartego na akumulatorach trakcyjnych samochodów elektrycznych

Sieć IONITY
Jaguar I-Pace
Audi e-tron
Stacja ładowania kompatybilna z technologią V2G
Hyundaia Kona Electric
KIA Niro EV
Advanced Battery Storage

2019

  • Porsche Taycan

    Rozpoczęcie produkcji całkowicie elektrycznego Porsche Taycan, który w wersji Turbo S przyspiesza od 0 do 100 km/h w 2,8 sekundy

  • Mercedesa-Benz EQC

    W Bremie rozpoczyna się produkcja zeroemisyjnego Mercedesa-Benz EQC o zasięgu 417 km (WLTP)

  • MINI Cooper SE

    Debiut MINI Cooper SE o zasięgu do 234 km (WTLP) – pierwszego seryjnego, całkowicie elektrycznego modelu tej brytyjskiej marki

  • Škoda CITIGOe iV

    Unia Europejska wprowadzana nowe normy emisyjne CO2 dla samochodów osobowych i dostawczych oraz, po raz pierwszy w historii, ciężarowych

    Debiut całkowicie elektrycznej Škody CITIGOe iV o zasięgu do 265 km (WLTP)

  • Model ID. 3

    Volkswagen prezentuje model ID. 3 o zasięgu do 549 km (WLTP). To pierwszy samochód elektryczny na rynku oparty na modułowej platformie MEB

  • Zwickau

    Fabryka Volkswagena w Zwickau po 116 latach montażu pojazdów spalinowych produkuje wyłącznie samochody elektryczne

  • Peugeot e-208

    Na rynku debiutuje całkowicie elektryczny Peugeot e-208 o zasięgu do 340 km (WLTP)

  • Opel Corsa-e

    Do sprzedaży trafia całkowicie elektryczny Opel Corsa-e dysponujący zasięgiem 333 km (WLTP) na jednym ładowaniu

Porsche Taycan
Mercedesa-Benz EQC
MINI Cooper SE
Škoda CITIGOe iV
Model ID. 3
Zwickau
Peugeot e-208
Opel Corsa-e

2020

  • Mazda MX-30

    W fabryce w Hiroszimie rusza produkcja całkowicie elektrycznej Mazdy MX-30 o zasięgu 200 km (WLTP)

  • Tesla

    Tesla staje się najbardziej wartościowym koncernem motoryzacyjnym na świecie pod względem kapitalizacji giełdowej

Mazda MX-30
Tesla