Aktualności

Czym kierować się przy wyborze samochodu elektrycznego?

News
29/09/2021
Czym kierować się przy wyborze samochodu elektrycznego?

Wybór wymarzonego samochodu wymaga godzin spędzonych na jego konfiguracji. Dobór wyposażenia, silnika czy koloru są kluczowe z punktu widzenia oczekiwań właściciela i późniejszej eksploatacji. Zakup samochodu elektrycznego może być znacznie łatwiejszy niż spalinowego, pod warunkiem, że będziemy pamiętać o kilku istotnych szczegółach. 

Polacy to naród, który jest dobrze obeznany z nowoczesnymi technologiami. Potwierdza to fakt, że 97 proc. z nas uważa, iż nowe technologie są potrzebne, a ponad 90 proc. respondentów dostrzega ich kluczową rolę w rozwoju polskiej gospodarki . Podobnie jest z elektromobilnością. Z analizy UCE Research wynika, że 61 proc. Polaków deklaruje chęć posiadania samochodu elektrycznego, a tylko 3,4 proc. nie ma zdania w tej kwestii . 

Mnogość opcji

Wyższe zainteresowanie samochodami elektrycznymi to w znacznej mierze efekt coraz większego nasycenia rynku. Obecnie praktycznie każdy wiodący koncern motoryzacyjny posiada w ofercie pojazdy z zeroemisyjne. Klienci mogą wybierać modele o różnych rodzajach i wymiarach nadwozia, pojemnościach baterii, mocach układu napędowego czy wyposażenia. 

– Oferta modelowa samochodów z napędem elektrycznym poszerza się bardzo dynamicznie. Jak wynika z najnowszej edycji opracowanego przez PSPA raportu „Polish EV Outlook” w połowie 2021 r. osoby i firmy zainteresowane nabyciem pojazdów tego typu w Polsce mogły wybierać spośród 68 modeli BEV (55 osobowych i 13 dostawczych) oraz 82 modeli PHEV. Co bardzo istotne samochody elektryczne są już dostępne praktycznie w każdym segmencie rynku: od aut miejskich i kompaktowych, przez coraz bardziej popularne SUVy i crossovery aż po luksusowe limuzyny – mówi Jan Wiśniewski, Kierownik Centrum Badań i Analiz Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych (PSPA).

Bogata oferta rynkowa oznacza więcej opcji do rozpatrzenia. Przed podjęciem ostatecznej decyzji zakupowej warto rozważyć wiele aspektów, wśród nich średni dzienny dystans, który pokonujemy samochodem. Z przygotowanego przez PSPA „Barometru Nowej Mobilności” wynika, że 4 na 5 Polaków nie pokonuje w trakcie dnia więcej niż 50 km . Na tej podstawie można wybrać model, wyposażony w akumulator trakcyjny optymalnie dostosowany do naszych potrzeb. 

– Wybierając samochód elektryczny, klienci zazwyczaj biorą pod uwagę dwa najistotniejsze czynniki: zasięg oraz dostępność ładowania. Ważne jest więc, aby przed zakupem elektryka określić, czy będziemy korzystać z samochodu raczej do poruszania się po mieście, na krótszych dystansach, czy też na dłuższych trasach. Uprzednio powinniśmy również określić, jak zamierzamy ładować nasz samochód: w domu, czy też na stacjach ładowania. W obu przypadkach znaczenie ma również szybkość (moc) ładowania – mówi Marcin Wlazło, PR Specialist Hyundai Motor Poland.

Kolejnymi istotnymi czynnikami są wyposażenie oraz serwis. Co do zasady, samochody elektryczne już w podstawowych odmianach są standardowo wyposażone w więcej opcji niż ich spalinowe odpowiedniki. Zdecydowana większość posiada np. LED-owe reflektory, nawigację, podgrzewane siedzenia (często też kierownicę) czy system łączności z telefonem. Z jednej strony ogranicza to liczbę dodatkowych opcji, zaś z drugiej znacznie upraszcza coraz popularniejszą procedurę zakupu przez internet. 

– Ważnym czynnikiem, na który warto zwrócić uwagę, wybierając samochód elektryczny są warunki serwisowania i gwarancji. Istotne jest, aby oferta producenta zapewniała nam spokojną i bezpieczną podróż. Przykładowo, wszystkie modele elektryczne Hyundai objęte są 5-letnią gwarancją bez limitu kilometrów, a dodatkowo akumulator litowo-jonowy wysokiego napięcia objęty jest gwarancją na 8 lat lub 160 000 km, w zależności od tego, co wystąpi wcześniej – dodaje Wlazło.

Optymalne RV i TCO

Wspomniane elementy są istotne nie tylko dla użytkownika, ale też ważne z punktu widzenia wartości rezydualnej oraz całkowitych kosztów eksploatacji (TCO). Decyzja o np. zbyt bogatym wyposażeniu może się okazać nieekonomiczna przy ewentualnej opcji sprzedaży. 

– Rynek samochodów elektrycznych jest jednym z najdynamiczniej rozwijających się segmentów motoryzacji. Rosnące zainteresowanie klientów przekłada się na coraz szerszą ofertę producentów. Kluczowe staje się więc precyzyjne zdefiniowanie parametrów użytkowych charakterystycznych dla pojazdów elektrycznych. Pojemność baterii przekładająca się na zasięg i maksymalna moc ładowania wpływająca na potencjalny czas „tankowania” to kluczowe dane techniczne, które należy dostosować do charakteru planowanej eksploatacji. Nieuzasadnione z punktu widzenia całkowitych kosztów użytkowania staje 

się „przeinwestowanie” w powyższych obszarach. Warto również pamiętać, iż w procesie szacowania wartości rezydualnej pojazdu istotne znaczenie mają udział w rynku oraz opinie o marce i modelu – tłumaczy Cezary Spychała, Specjalista ds. TCO w Info-Expert.

Na wartość rezydualną pojazdu może mieć również wpływ dokonany na etapie zakupu wybór mocy ładowania. Wybrane modele oferują warianty pozwalające na szybsze uzupełnianie energii niż wersje podstawowe. Są przy tym droższe, a dopłata w tym zakresie nie zawsze jest uzasadniona np. z perspektywy kierowców, którzy nigdy lub rzadko jeżdżą w długie trasy, korzystając z szybkiej i ultraszybkiej infrastruktury ogólnodostępnej.  

– Proces wyboru samochodu elektrycznego musi wiązać się z doprecyzowaniem naszych oczekiwań. Dlatego warto określić, czy bardziej zależy nam na dużym i pojemnym akumulatorze, czy np. na czasie jego ładowania. Warto zwrócić uwagę na to, jak często będziemy mogli ładować samochód i w jakich okolicznościach. Najlepsze modele oferują nie tylko pojemne akumulatory, ale i możliwość bardzo szybkiego ładowania. Przy wyborze samochodu elektrycznego powinniśmy przyjrzeć się także m.in. oferowanym przez niego technologiom (w tym z zakresu bezpieczeństwa) – podpowiada Hubert Niedzielski, Kierownik PR marki Volkswagen.

Walory środowiskowe

Klienci decydujący się na samochody zeroemisyjne są osobami o wysokiej świadomości ekologicznej. Decyzję o wyborze konkretnego pojazdu podejmują często na podstawie wpływu produkcji danego modelu na środowisko. „Coraz więcej klientów przy zakupie samochodu zwraca uwagę na informacje dotyczące jego produkcji – tego, czy i w jakim stopniu obciążą ona środowisko naturalne. Nasze modele elektryczne z rodziny ID. produkowane w sposób neutralny pod względem bilansu emisji CO2” – dodaje Niedzielski.

Szereg producentów podejmuje starania o ograniczenie śladu węglowego oferowanych samochodów z napędem elektrycznym m.in. poprzez zasilanie energią ze źródeł odnawialnych fabryk wytwarzających zarówno pojazdy, jak i poszczególne ich komponenty, w tym akumulatory litowo-jonowe. Według raportu ICCT z lipca 2021 r., samochody całkowicie elektryczne w Europie w stosunku do swoich spalinowych odpowiedników ograniczają emisje dwutlenku węgla w całym cyklu życia produktu nawet o 69%. Przewaga ekologiczna EV w kolejnych latach będzie systematycznie wzrastać m.in. wraz z coraz większym udziałem OZE w krajowym miksie energetycznym. 

--

Kampania elektromobilni.pl, realizowana przez PSPA oraz Krajowy Ośrodek Zmian Klimatu, to pierwsza w Polsce i jedna z najbardziej kompleksowych w Europie inicjatyw na rzecz rozwoju zeroemisyjnego transportu. Celem projektu jest edukacja i podnoszenie świadomości społecznej na temat elektromobilności. W inicjatywę zaangażowało się kilkadziesiąt podmiotów i instytucji aktywnych w obszarze zrównoważonego transportu w Polsce. Do partnerów strategicznych elektromobilnych.pl należą: ABB, BMW, Enelion, Grupa Volkswagen, Hyundai, Mercedes-Benz, Nexity, PKN ORLEN, Renault i Toyota, a do partnerów branżowych Alphabet, EFL, Garo, GO+EAuto, GreenWay, LeasePlan, LOTOS, Nissan, PKO Leasing, PRE Biel, Shell oraz Volvo. Kampania została objęta patronatem Ministerstwa Klimatu i Środowiska, Ministerstwa Rozwoju, Pracy i Technologii oraz Ministerstwa Infrastruktury. Patronat nad kampanią objęły także liczne ambasady, m.in. Niderlandów, Wielkiej Brytanii, Szwecji, Izraela, Niemiec oraz izby handlowe i kilkadziesiąt polskich samorządów.