8 marca to święto wszystkich kobiet. To także idealny moment by podkreślić, że płeć piękna, na równi z mężczyznami, dostrzega zalety elektromobilności. Kobiety stanowią ponad połowę kierowców samochodów elektrycznych w Polsce. Na zakup pojazdów zeroemisyjnych decydują się najczęściej panie w wieku od 25 do 44 lat, mieszkające w miastach powyżej 100 tys. mieszkańców – wynika z opracowanego przez PSPA „Barometru Nowej Mobilności 2021/2022”.
Obecnie ponad 22 miliony Polaków posiada prawo jazdy, z czego ok. 8 milionów to kobiety. Liczba pań z uprawnieniami do kierowania samochodem rośnie z każdym rokiem. O ile w 2001 r. tylko 902 tys. kobiet dysponowało prawem jazdy, o tyle w 2006 r. było ich już ponad 4,8 mln, a 9 lat później - 7,8 mln. Co ciekawe, w I połowie 2021 r. większą liczbę praw jazdy wydano kobietom niż mężczyznom – wynika z danych Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców (CEPiK) , .
Przewaga kobiet
W parze z liczbą uprawnień przybywa także entuzjastek zeroemisyjnej motoryzacji. Z „Barometru Nowej Mobilności 2021/2022, opracowanego przez PSPA cyklicznego i kompleksowego badania opinii publicznej, wynika, że przeważającą liczbę użytkowników EV (ang. Electric Vehicle) – 51% - stanowią właśnie kobiety.
– Dane, które corocznie agregujemy w ramach „Barometru Nowej Mobilności”, potwierdzają, że w niewielkiej, ale przeważającej większości, to właśnie kobiety są większymi entuzjastkami ekologicznych technologii. Dla pań bardzo ważnymi kryteriami przy zakupie samochodu są takie parametry jak wpływ na środowisko, niskie zużycie paliwa i koszty użytkowania, czyli wszystkie te cechy, które są wizytówką pojazdów elektrycznych. Nie bez znaczenia jest również nowoczesny i aerodynamiczny wygląd samochodów zeroemisyjnych – mówi Magda Furmanek, Dyrektor Kreatywny Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych (PSPA).
Z „Barometru Nowej Mobilności” wynika również, że na zakup pojazdu elektrycznego decydują się najczęściej panie w wieku między 25 a 44 lata, mieszkające w miastach liczących co najmniej 100 tys. mieszkańców, a źródłem ich dochodu jest zazwyczaj branża usług lub finansów.
– Elektromobilność jest kobietą, mężczyzną, dzieckiem, starszą osobą. Ale jest też czyś jeszcze innym. Spacerówką z dodatkowym napędem, substytutem utraconych nóg, stukotem szyn, nocną podróżą w nieznane, bezszelestną budową, pierwszym i ostatnim autobusem oraz ostatecznym pożegnaniem. Jest tym wszystkim co wiąże się z przemieszczaniem i to jest w niej najlepsze. Bezduszne maszyny pozwalają nam docierać do szkół, pracy, na spotkania z kulturą, dzięki nim nawiązujemy znajomości i budujemy relacje. Mamy dzięki nim wspomnienia i marzenia. Za kilka chwil elektromobilność będzie nam towarzyszyć wszędzie. Co nam da? Ciszę, swobodę, czyste powietrze. Co nam zabierze? Bulgot silnika, anonimowość, a w dalszej przyszłości przywilej kierowania – mówi Agata Rzędowska, Dziennikarka Motoryzacyjna.
Wiedza i bezpieczeństwo
– Dlaczego polubiłyśmy samochody elektryczne? Bo są zwinniejsze, cichsze, nie wymagają drogiego i czasochłonnego serwisowania. Do tego są bardziej przyjazne dla środowiska, a proces ich ładowania nie jest skomplikowany. Warto pamiętać, że decyzje zakupowe w gospodarstwach domowych podejmowane są przy udziale kobiet a często wyłącznie za ich aprobatą. Dlatego tak ważne jest, aby odpowiednio informować opinię publiczną, w tym także panie, na temat zalet elektrycznych pojazdów, dostarczając im fachowej wiedzy – argumentuje Katarzyna Sobótka-Demianowska, Head of Business w firmie InnoEnergy.
Jak wynika z prowadzonego przez PSPA i PZPM „Licznika Elektromobilności” pod koniec stycznia 2022 r., w Polsce było zarejestrowane łącznie ok. 20 tys. osobowych samochodów całkowicie elektrycznych BEV (ang. Battery Electric Vehicle). Uwzględniając dane wynikające z „Barometru Nowej Mobilności” co drugi taki pojazd prowadzi kobieta. Taka proporcja przekłada się na większe bezpieczeństwo na drogach - statystycznie płeć piękna jeździ bezpieczniej. Dane Instytutu Transportu Samochodowego (ITS) wskazują, że kobiety powodują jeden wypadek na 6,7 mln przejechanych kilometrów, a mężczyźni – jeden na 4,7 mln km. Tym samym to właśnie mężczyźni 1,5 razy częściej są sprawcami kolizji drogowych .
– Czy elektromobilność jest kobietą? Już samo słowo elektromobilność ma w sobie pierwiastek kobiecy jako rzeczownik rodzaju żeńskiego. Śladem wielu innych dobrze kojarzących się nam „kobiecych” słów, takich jak radość, wolność czy niezależność, również i elektromobilność uszczęśliwia ludzi na całym świecie. Jednak pomimo swojej kobiecości, jest ona uniwersalna i dotyczy każdego z nas, nie jedynie piękniejszej części społeczeństwa. Choć świat motoryzacji wciąż stereotypowo uznawany jest bardziej za terytorium męskie, w gospodarstwie domowym często to właśnie kobiety podejmują decyzje zakupowe, do których w wielu przypadkach zalicza się również zakup nowego samochodu. Kobiety są także aktywnymi kierowcami, chętnie korzystającymi z innowacyjnych rozwiązań oferowanych przez motoryzację. Samochody elektryczne, dzięki cechom takim jak cicha, komfortowa jazda i szeroko pojęta przyjazna użytkownikowi obsługa, często zwracają uwagę płci pięknej, przekonując jednocześnie do zakupu. Co warte podkreślenia, społeczność związana z elektromobilnością w Polsce jest w sporej mierze właśnie kobieca, zarówno po stronie użytkowników, jak i branżowych ekspertów. Kobiety pełnią wiele ważnych funkcji w organizacjach zajmujących się popularyzacją motoryzacji elektrycznej i badaniem rynku paliw alternatywnych oraz reprezentują producentów samochodowych, którzy ten rynek napędzają. Mobilność elektryczna jest zjawiskiem, z którym - szczególnie w ostatnich czasach - styczność ma coraz większa część społeczeństwa. Jednak, w przeciwieństwie do klasycznej, spalinowej odmiany motoryzacji, w przypadku samochodów elektrycznych możemy zauważyć widocznie zwiększony odsetek kobiet w ten temat zaangażowanych. Patrząc pod tym kątem można więc powiedzieć, że elektromobilność jest kobietą, choć nie odbierajmy jej tak zupełnie mężczyznom – mówi Dorota Pajączkowska, Communication Manager, Nissan Sales CEE.
Zeroemisyjność i troska o środowisko
Samochody elektryczne nie potrzebują układu wydechowego i na etapie eksploatacji nie emitują dwutlenku węgla, ani szkodliwych substancji takich jak tlenki azotu czy tlenki siarki Ma to decydujące znaczenie dla osiągnięcia celów klimatycznych, redukcji zanieczyszczeń pochodzących z transportu i zatrzymania negatywnych zmian w przyrodzie.
– Elektromobilność jest kobietą, bo jak kobiety jest czysta, ekologiczna, przejrzysta i przyjazna. Jest jak nieodkryta wyspa. Na początku przygody tajemnicza i niedostępna, przez co bardziej kusząca i intrygująca. Zarzuca przynętę, powoli odkrywa swoje sekrety, a kiedy dasz się zwabić, wciąga i wkręca od pierwszej przejażdżki. Obsługa elektryka przypomina logiczny i prosty dzienny harmonogram każdej kobiety: jedno wynika z drugiego i prowadzi do celu. Multi-zadaniowa i multi-funkcyjna. Elektromobilność ma jeszcze jedną cechę wspólną z kobietami: wydaje ci się, że dobrze ją znasz, a ona wciąż cię zaskakuje – przekonuje Dagmara Kowalska, dziennikarka ChilliZet.
Pojazdy elektryczne to jednak nie tylko ekologia, ale też radość i przyjemność z jazdy. To w nich możemy delektować się każdym przejechanym kilometrem w całkowitej ciszy. W takich warunkach można upajać się dźwiękami z dobrego systemu audio czy po prostu się zrelaksować. Właśnie w e-pojazdach jest to możliwe jak nigdy dotąd.
– Motoryzacyjna elektromobilność ma w sobie coś z kobiecych cech, bo z jednej strony ma w sobie delikatność i subtelność, a z drugiej potrafi cię zaskoczyć swoją siłą. A tak serio to e-auta zauroczyły mnie swoją dynamiką i przyspieszeniem. Elektryki mają jeszcze jeden ogromny plus: są bardzo ciche, a dzięki temu komfortowe. Wynoszą podróż na zupełnie nowy poziom. Czy to w trakcie rozmowy z pasażerem czy słuchania w aucie muzyki – komentuje Anna Lucińska, aktorka i prowadząca Lucińska Shows.
Z okazji Dnia Kobiet, w imieniu PSPA, chcielibyśmy złożyć wszystkim paniom najserdeczniejsze życzenia i podziękować za tak aktywny udział w promowaniu ekologicznej motoryzacji. Bez Waszego wsparcia byłoby to o wiele trudniejsze.
–
Kampania elektromobilni.pl, realizowana przez PSPA oraz Krajowy Ośrodek Zmian Klimatu, to pierwsza w Polsce i jedna z najbardziej kompleksowych w Europie inicjatyw na rzecz rozwoju zeroemisyjnego transportu. Celem projektu jest edukacja i podnoszenie świadomości społecznej na temat elektromobilności. W inicjatywę zaangażowało się kilkadziesiąt podmiotów i instytucji aktywnych w obszarze zrównoważonego transportu w Polsce. Do partnerów strategicznych elektromobilni.pl należą: ABB, BMW, Enelion, Grupa Volkswagen, Hyundai, Mercedes-Benz, PKN ORLEN, Renault i Toyota, a do partnerów branżowych: Alphabet, EFL, EV+, Garo, GO+EAuto, GreenWay, LeasePlan, LOTOS, Nissan, PKO Leasing, PRE Biel, Shell oraz Volvo. Kampania została objęta patronatem Ministerstwa Klimatu i Środowiska, Ministerstwa Rozwoju, Pracy i Technologii oraz Ministerstwa Infrastruktury. Patronat nad kampanią objęły także liczne ambasady, m.in. Niderlandów, Wielkiej Brytanii, Szwecji, Izraela, Niemiec oraz izby handlowe i kilkadziesiąt polskich samorządów.