Na polskim rynku dostępne jest już ponad 100 modeli samochodów z napędem elektrycznym, a BEV i PHEV oferowane są praktycznie w każdym segmencie. Rosną pojemności akumulatorów, osiągi oraz moce ładowania. Średni zasięg samochodów całkowicie elektrycznych oferowanych w Polsce przekracza 380 km (WLTP). Przedział cenowy nowych samochodów w pełni elektrycznych wynosi od 80 do niemal 800 tys. zł – wynika z najnowszego Katalogu pojazdów elektrycznych PSPA.
PSPA zaprezentowało 4. edycję Katalogu pojazdów elektrycznych. Z raportu wynika, że liczba samochodów z napędem elektrycznym dostępnych na polskim rynku powiększa się z roku na rok. Koncerny motoryzacyjne obecne w Polsce oferują już 101 modeli całkowicie elektrycznych (BEV, ang. battery electric vehicles) oraz hybryd typu plug-in (PHEV, ang. plug-in hybrid electric vehicles). W 2017 r. polscy klienci mieli do wyboru 33 modeli BEV i PHEV, w 2018 r. 35, zaś w roku ubiegłym – 46.
– Od momentu publikacji poprzedniej edycji, oferta koncernów motoryzacyjnych w zakresie EV powiększyła się ponad dwukrotnie. Uwzględniając wszystkie warianty bateryjne oraz mocy, ta liczba staje się jeszcze wyższa. W Polsce dostępne są niemal wszystkie modele BEV i PHEV oferowane na zachodzie Europy. Co ważne, samochody z napędem elektrycznym stają się coraz praktyczniejsze, coraz bardziej komfortowe i dla wielu nabywców mogą stanowić już realną alternatywę dla pojazdów konwencjonalnych – mówi Jan Wiśniewski z PSPA.
Partnerami tegorocznej edycji raportu zostały firmy Alphabet, Garo oraz Webfleet Solutions. W katalogu zaprezentowano zarówno modele osobowe, jak i dostawcze (42 BEV i 59 PHEV). Rozpiętość cenowa modeli sprzedawanych na polskim rynku jest bardzo szeroka. Najtańszym samochodem w pełni elektrycznym oferowanym w Polsce jest Škoda CITIGOe iV, dostępna od 82 050 zł, bez uwzględnienia dopłat z programów wsparcia NFOŚiGW. Na przeciwnym biegunie znajduje się Porsche Taycan Turbo S, którego ceny rozpoczynają się od 794 000 zł. Najtańszą hybrydą typu plug-in w Polsce jest natomiast KIA Ceed 1.6 Gdi Plug-in Hybrid w cenie od 127 990 zł, zaś najdroższą - Porsche Cayenne Turbo S E-Hybrid Coupé, za które trzeba zapłacić co najmniej 864 000 zł. Co ważne, w ciągu ostatniego roku na rynku zadebiutował szereg modeli BEV i PHEV należących do popularnych segmentów rynkowych i oferowanych w stosunkowo atrakcyjnych cenach.
- Bez wątpienia, elektromobilność, czyli jeden z dominujących trendów we współczesnej motoryzacji, stała się faktem również na polskim rynku. Każdy znaczący producent samochodów oferuje dziś nie tylko hybrydy typu plug-in, ale także pojazdy w pełni elektryczne. Troska o planetę, niskie koszty eksploatacji i komfort podróży wskazują główne powody tego zjawiska – mówi Krzysztof Leszczyński z Alphabet Polska Fleet Management.
Pojazdy całkowicie elektryczne stają się także coraz bardziej praktyczne w warunkach codziennego użytkowania. Z generacji na generację modele BEV wyposażane są w coraz pojemniejsze akumulatory trakcyjne i w konsekwencji dysponują coraz większymi zasięgami na jednym ładowaniu.
W kategorii zasięgów czołowe pozycje zajmują takie pojazdy jak Tesla Model S Long Range (652 km), Tesla Model 3 Long Range (582 km) oraz Volkswagen ID.3 z baterią 77 kWh (546 km). Z Katalogu wynika, że średni zasięg BEV samochodów całkowicie elektrycznych wynosi ok. 380 km (WLTP).
Podobny trend można zaobserwować w segmencie PHEV. Zasięgi hybryd typu plug-in obecnej generacji często przekraczają 50 km w trybie zeroemisyjnym (WLTP). Rekordzistą w tej dziedzinie jest Mercedes-Benz GLE 350 e, który na napędzie elektrycznym może przejechać w teorii 89 km. Kolejne miejsca zajmują BMW X5 xDrive45e (77 km), jak również Land Rover Range Rover Evoque, Mercedes-Benz A 250 e i Mercedes-Benz CLA 250 e (po 65 km).
- Jako jeden z pierwszych dostawców telematyki zaoferowaliśmy funkcjonalności dedykowane pojazdom elektrycznym w ramach naszego rozwiązania do zarządzania flotą WEBFLEET. Już teraz podłączonych mamy kilkaset elektryków. Wzrost różnorodności dostępnych modeli przyspieszy proces elektryfikacji i ułatwi firmom flotowym transformację w kierunku e-mobility - uważa Dariusz Terlecki, Dyrektor Sprzedaży Poland &CEE, Webfleet Solutions.
Wyposażanie EV w pojemne akumulatory trakcyjne idzie w parze z przystosowywaniem ich do coraz większych mocy ładowania i korzystania z ultraszybkich stacji. Przykładowo, Porsche Taycan pozwala na uzupełnianie energii z mocą 270 kW, modele Tesli od 170 do 200 kW, zaś Audi e-tron i BMW iX3 – 150 kW. Do niedawna standardem w przypadku samochodów całkowicie elektrycznych było 50 kW.
- Katalog, którego jesteśmy Partnerem nieprzerwanie od czterech lat, doskonale ilustruje dynamikę rynku e-mobility. Jako producent stacji ładowania, dokładamy wszelkich starań, aby ta dynamika miała odzwierciedlenie w rozwiązaniach, które oferujemy. W 2021r. wejdziemy m.in. z własną stacją prądu stałego DC oraz mocami przerobowymi sięgającymi 8.000 stacji wallbox miesięcznie – mówi Krzysztof Zamożny, Head of Sales E-mobility GARO Polska Sp. z o.o.
Rynek EV zmienia się bardzo dynamicznie, a do sprzedaży regularnie trafiają nowe pojazdy z napędem elektrycznym, dlatego PSPA uruchomiło również aktualizowaną na bieżąco, internetową wersję katalogu w ramach kampanii społecznej elektromobilni.pl (https://elektromobilni.pl/baza-pojazdow/). Kampania elektromobilni.pl to jedna z najbardziej kompleksowych inicjatyw w Europie, której celem jest edukacja i wzrost świadomości społecznej w zakresie rozwoju zeroemisyjnych technologii w transporcie. Organizatorami kampanii są PSPA oraz Krajowy Ośrodek Zmian Klimatu. Elektromobilni.pl zostali objęci patronatem honorowym Ministerstwa Klimatu i Środowiska oraz Ministerstwa Rozwoju, Pracy i Technologii. W inicjatywę zaangażowało się także kilkadziesiąt podmiotów i instytucji aktywnych w obszarze zrównoważonego transportu w Polsce, w tym koncerny motoryzacyjne: BMW, Daimler, Nissan i Volkswagen, sektor infrastrukturalny: ABB i Nexity oraz instytucje finansowe: PKO Leasing. Wśród partnerów są ponadto: Arval, Garo, GreenWay, Volvo, LOTOS, Energa, innogy Go! oraz MAN. Wśród patronów znalazły się również liczne ambasady, m.in. Niderlandów, Wielkiej Brytanii, Szwecji, Włoch, Izraela, Niemiec oraz izby handlowe i kilkadziesiąt polskich samorządów, a także organizacje, w tym m.in. UDT, NCBiR, PZPM, PZWLP, Forum Energii, ZPL, ZDS, ITS.
- Centralnym punktem kampanii jest serwis edukacyjny elektromobilni.pl. To źródło rzetelnej informacji na temat elektromobilności w Polsce, które dostarcza wiedzę i narzędzia, niezbędne do podejmowania świadomych decyzji o zamianie pojazdu na elektryczny. W serwisie docelowo znajdzie się 12 narzędzi ułatwiających podjęcie odpowiedzialnej decyzji o przejściu na elektromobilność - mówi Maciej Mazur, Dyrektor Zarządzający PSPA. - W ramach kampanii uruchomiony został także program Elektromobilna Polska, skierowany do miast, miejsc, instytucji i firm przyjaznych elektromobilności. Każdy podmiot może włączyć się w kampanię i zostać jej ambasadorem. Stworzyliśmy także pierwszy w Polsce klub posiadaczy i użytkowników EV.
Pełna wersja Raportu dostępna jest pod linkiem:
https://pspa.com.pl/media/2020/08/barometr_nowej_mobilnosci_2019_raport_S.pdf