Mimo, że pandemia koronawirusa wywróciła rynek motoryzacyjny do góry nogami, to udało się zaobserwować również takie trendy, które COVID-19 się oparły. Najnowszy raport OTOMOTO – Internetowy Samochód Roku (ISR), który powstał przy współpracy PSPA, przedstawia zmiany w popycie i podaży na rynku pierwotnym i wtórnym. Podsumowuje gigantyczne wzrosty segmentu pojazdów nisko- i zeroemisyjnych. Tradycyjnie też omawia zestawienia najpopularniejszych marek i modeli samochodów osobowych oraz dostawczych.
Zdaniem PSPA, rejestracje pojazdów z napędem elektrycznym na pierwotnym rynku będą w tym roku liczone już w dziesiątkach tysięcy egzemplarzy. Równie dynamiczny wzrost rejestracji z rynku wtórnego jest tylko kwestią czasu. Warto podkreślić, że liczba ofert sprzedaży na OTOMOTO nowych samochodów zero i niskoemisyjnych (BEV i PHEV) wyniosła w 2018 r. 779 sztuk. W roku 2021 takich ofert było aż 17 304!
Ceny rosną. Póki co nie spadną
Rosnące ceny to jeden z tematów, który zdominował dyskusję w motoryzacyjnym świecie 2021 roku. Inflacja dotknęła zarówno rynek samochodów nowych, jak i używanych. Z roku na rok, maleje udział oferowanych, używanych pojazdów w najniższych przedziałach cenowych, pomimo, że nie maleje wiek samochodów, ani ich przebiegi.
– Nie widać na rynku wystarczająco silnego czynnika, który mógłby odwrócić trend rosnących cen na rynku samochodów osobowych. Jedynie wzrost stóp procentowych, połączony ze znacznym schłodzeniem gospodarki, mógłby istotnie wpłynąć na sytuację na rynku. Jeżeli ceny na rynku samochodów osobowych będą rosły w dotychczasowym tempie, to w ciągu następnych 12 miesięcy możliwe jest ich podwojenie w porównaniu do ich poziomu sprzed pandemii – mówi Jakub Wojtakajtis, dyrektor ds. strategii i zarządzania danych w OLX Europe.
Elektromobilność z efektem kuli śniegowej
Elektromobilność w Polsce rozwija się coraz szybciej. W ubiegłym roku park BEV (samochody całkowicie elektryczne) i PHEV (hybrydy typu plug-in) powiększył się ponad dwukrotnie (o 101% r/r). To rekordowy wynik. Flota elektrycznych pojazdów użytkowych powiększyła się o 97%. W tym segmencie również odnotowano najwyższy wzrost w historii.
– Spodziewamy się, że w 2022 r. rejestracje BEV i PHEV nie będą liczone już w tysiącach, lecz w dziesiątkach tysięcy egzemplarzy. Mimo że mówimy przede wszystkim o rynku pierwotnym, dynamiczny wzrost liczby ofert na wtórnym rynku samochodów elektrycznych jest kwestią czasu. Będzie postępował wraz z rozwojem floty EV zarówno w Polsce, jak i w pozostałych krajach Unii Europejskiej, gdzie rynkowy udział samochodów osobowych z napędem elektrycznym osiągnął średni poziom 18% i był zbliżony do udziału pojazdów z silnikami Diesla – mówi Maciej Mazur, dyrektor zarządzający Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych (PSPA).
Gusta Polaków odporne na koronawirusa
Raport ISR to od lat również, a dla niektórych przede wszystkim, ranking najpopularniejszych samochodów nowych i używanych w Polsce. O ile w pierwszym obszarze niemal co roku obserwujemy wyraźną rotację, o tyle na rynku wtórnym nasz gust nie zmienia się w ogóle.
Kiedyś królem tego rankingu był Volkswagen Golf, ale kilka lat temu ustąpił miejsca BMW Serii 3. I okazuje się, że ani pandemia, ani inne problemy dotykające branży motoryzacyjnej, nie zmieniają sentymentu polskich kierowców do modeli samochodów używanych. Ranking wygląda niemal identycznie jak przed rokiem. Dla niektórych to nuda, dla innych potwierdzenie stałości rynkowych trendów.
O rekordowym roku dla pojazdów nisko- i zeroemisyjnych, oraz m.in. rankingu najpopularniejszych nowych i używanych elektryków oraz hybryd można przeczytać na stronach 13-21 raportu ISR 2021.
Pełna wersja Raportu ISR dostępna tutaj
Zobacz również:
Coraz więcej Polaków rozważa zakup samochodu elektrycznego