Instrukcja obsługi EV
Elektromobilność oznacza wygodę i niezależność. Samochód elektryczny możesz naładować niemal wszędzie tam, gdzie masz dostęp do źródła prądu – z domowego gniazdka, naściennego wallboxa w garażu, na publicznej miejskiej stacji ładowania AC podczas zakupów lub wizyty w kinie, a także dzięki punktom szybkiego ładowania DC, zlokalizowanych m.in. przy autostradach. Włącz się do sieci i zobacz, jakie to proste.
Samochody elektryczne korzystają z różnego rodzaju złącz umożliwiających ładowanie akumulatora trakcyjnego. Złącze na stacji, z której chcesz skorzystać musi być dopasowane do gniazda w Twoim pojeździe.
Złącza ładowania spotykane na ogólnodostępnych stacjach w Polsce
PRĄD ZMIENNY (AC)
PRĄD STAŁY (DC)
Najpopularniejsze złącza w Europie to Type 2 (prąd zmienny) oraz CCS i CHAdeMO (prąd stały). Część ogólnodostępnych stacji ładowania jest wyposażona w kable umożliwiające bezpośrednie podłączenie samochodu elektrycznego, zaś część oferuje jedynie gniazda, do których możesz podłączyć dostarczony przez producenta kabel, który wozisz w pojeździe.
Europejskim standardem szybkiego ładowania (DC) jest złącze CCS, jednak większość stacji jest wyposażone również w złącze CHAdeMO.
W przypadku, gdy samochód elektryczny jest kompatybilny ze standardem CCS, jedno gniazdo służy do ładowania zarówno prądem zmiennym (Type 2), jak i prądem stałym. W tym drugim przypadku konektor CCS zostaje umieszczony w gnieździe Type 2 i wypełniania dodatkowo dwa styki umieszczone na dole gniazda.
Gdy pojazd obsługuje standard CHAdeMO, gniazda do ładowania prądem stałym i zmiennym są odrębne, jednak umieszcza się je obok siebie.
Samochody całkowicie elektryczne (BEV) można ładować zarówno prądem zmiennym (AC) jak i prądem stałym (DC). Większość hybryd typu plug-in (PHEV) umożliwia uzupełnianie energii prądem zmiennym (AC), chociaż na rynku są również dostępne modele PHEV z opcją szybkiego ładowania DC.
Prąd zmienny płynie w zwykłych domowych gniazdkach. Ładowanie AC odbywa się również za pomocą naściennego wallboxa. Większość ogólnodostępnych stacji ładowania umożliwia uzupełnianie energii właśnie prądem zmiennym. Jeżeli zależy Ci na czasie, np. podczas dłuższej podróży, możesz skorzystać z szybkich ładowarek, dostarczających prąd stały.
Stacje AC dostarczają energię do zainstalowanych w pojazdach elektrycznych ładowarek pokładowych, przekształcających prąd zmienny na magazynowany w akumulatorze litowo-jonowym prąd stały. Z kolei stacje DC ładują akumulator trakcyjny samochodu elektrycznego prądem stałym, bez pośrednictwa ładowarki pokładowej.
Zasada jest prosta – im większa moc stacji ładowania tym szybciej będzie się ładował Twój samochód.
W instrukcji obsługi swojego EV sprawdzisz, z jaką maksymalną mocą możesz ładować pojazd elektryczny prądem stałym. Szybkie ładowanie skraca żywotność baterii, dlatego gdy korzystasz z ładowarek DC moc ładowania spada po uzupełnieniu energii do 80% pojemności akumulatora.
W przypadku ładowania prądem zmiennym również nie zawsze będzie mógł uzupełniać energię z mocą nominalną danej stacji. W zależności od konkretnego modelu EV, ograniczenie w tym zakresie stanowi moc ładowarki pokładowej pojazdu.
Czas uzupełniania energii zależy również od innych czynników takich jak np. temperatura powietrza czy stopień zużycia akumulatora.
Pamiętaj!
Nawet jeżeli Twój pojazd elektryczny pozwala na uzupełnianie energii z mocą niższą niż maksymalna moc ogólnodostępnej stacji ładowania i tak możesz z niej korzystać, jeżeli jest wyposażona w odpowiednie złącze.
Maksymalna moc ładowania w zależności od źródła energii
2,2-3,4 kWh
Gniazdko domowe
3,4-22 kWh
Wallbox
3,7-43 kWh
Ogólnodostępna stacja ładowania AC
43-350 kWh
Ogólnodostępna stacja ładowania DC
Ładowanie samochodu elektrycznego w domu lub w pracy jest łatwe, komfortowe i… tanie. Nic dziwnego, że taki sposób uzupełniania energii EV preferuje aż 80% kierowców samochodów elektrycznych.
Gdzie kierowcy najczęściej ładują swoje samochody elektryczne?
80%
W domu lub w pracy
10-20%
Na publicznych wolnych i półszybkich stacjach ładowania
10-20%
Na publicznych szybkich i ultraszybkich stacjach ładowania
Ładowanie z domowego gniazdka
Posiadasz samochód elektryczny, mieszkasz w domu lub dysponujesz własnym garażem? Gdy dojeżdżasz do pracy korzystasz z miejsca parkingowego z dostępem do gniazdka elektrycznego? To świetnie! Swój samochód elektryczny naładujesz równie łatwo jak telefon komórkowy.
Jak ładować samochód elektryczny z domowego gniazdka?
Wszystko, czego potrzebujesz do uzupełnienia energii w akumulatorze Twojego EV w domu lub w pracy to dostęp do domowego gniazdka oraz specjalny kabel, który otrzymałeś wraz z pojazdem. Gdy umieścisz wtyczkę w kontakcie, a następnie prawidłowo podłączysz ten przewód do gniazda w Twoim pojeździe, ładowanie rozpocznie się automatycznie.
Jak długo to trwa?
Informację o przewidywanym czasie uzupełniania energii z domowego gniazdka wyświetli komputer pokładowy Twojego pojazdu. W zależności od konkretnego modelu EV, uzupełnianie energii w ten sposób może trwać od kilku do kilkudziesięciu godzin. To sporo, jednak pamiętaj, że ładowanie z domowego gniazdka jest najbardziej komfortowe, gdy planujesz dłuższy postój pojazdu, np. w porze nocnej. Gdy zależy Ci na czasie, może skorzystać z szybkiej stacji ogólnodostępnej lub zainwestować w wallboxa.
Pamiętaj!
Nie musisz czekać aż akumulator Twojego EV rozładuje się prawie całkowicie. Gdy masz taką możliwość doładowuj baterię zawsze po skończonej jeździe, np. gdy wracasz z domu do pracy. Dzięki temu Twój samochód zawsze dysponuje możliwie dużym zasięgiem. Regularne uzupełnianie energii wydłuża ponadto żywotność akumulatora.
Ile to kosztuje?
Ładowanie z domowego gniazdka jest bardzo opłacalne, zwłaszcza, gdy korzystasz z taryfy nocnej G12. Przejechanie 100 kilometrów za kierownicą pojazdu elektrycznego kosztuje wówczas jedynie ok. 9 zł, zaś w przypadku porównywalnego samochodu spalinowego – ok. 28 zł. Oznacza to, że na każde 1 000 km można oszczędzić ok. 1 900 zł. Przy wyższych przebiegach różnica na korzyść samochodu elektrycznego jeszcze wzrasta.
Gdy ładujesz samochód elektryczny z domowego gniazdka, proste są również metody rozliczeń. Koszty energii przeznaczonej na ładowanie zostaną uwzględnione w Twoim kolejnym rachunku za prąd.
Pamiętaj!
Samochody elektryczne można ładować również z gniazd przemysłowych (tzw. siłowych, trójfazowych, o napięciu 400 V), jednak potrzebny jest do tego odpowiedni kabel.
Ładowanie z wallboxa
Gdy chcesz skrócić czas uzupełniania energii w domu lub w pracy dobrym pomysłem jest zakup wallboxa. To naścienna ładowarka pozwalają na znaczne skrócenie czasu uzupełnienia energii, nawet do kilku godzin. Instalacja wallboxa jest szybka i prosta, a ładowanie EV z jego pomocą jest równie tanie co ładowanie z domowego gniazdka.
Jak zainstalować wallboxa?
Standardową ładowarkę naścienną AC możesz podłączyć od instalacji elektrycznej w domu lub w pracy. Najlepiej zlecić to wykfalifikowanym specjalistom. Niektórzy producenci samochodów elektrycznych lub firmy leasingowe oferują wallboxy w pakiecie wraz z zakupem pojazdem oraz usługę zainstalowania ładowarki naściennej w Twoim domu lub miejscu pracy.
Jak ładować samochód elektryczny z wallboxa?
To bardzo łatwe. Wystarczy umieścić złącze w gnieździe ładowania Twojego pojazdu, a ładowanie rozpocznie się automatycznie.
Pamiętaj!
W zależności od modelu, ładowarki naścienne oferują szereg przydatnych funkcji, pozwalających m.in. na uruchamianie, kończenie i monitorowanie procesu uzupełniania energii za pomocą aplikacji mobilnej czy też rozliczanie energii pobranej na potrzeby ładowania samochodu służbowego.
Jak długo to trwa?
Samochód z domowego gniazdka ładuje się z mocą 2,3 kW, zaś z wallboxa – w zależności od modelu EV oraz modelu ładowarki naściennej – zazwyczaj z mocą od 7 do 22 kW. Dzięki temu nawet pojazdy całkowicie elektryczne (BEV) wyposażone w duże pakiety akumulatorów ładują się w nie więcej niż w kilka-kilkanaście godzin. Instalacja wallboxa pozwala na kilkukrotne skrócenie czasu uzupełniania energii!
Pamiętaj!
Na rynku dostępne są również wallboxy pozwalające na szybkie uzupełnianie energii prądem stałym, co dodatkowo skraca czas ładowania.
Ile to kosztuje?
Ładowanie z wallboxa, podobnie jak z domowego gniazdka jest bardzo opłacalne, zwłaszcza, gdy korzystasz z taryfy nocnej G12. Przejechanie 100 kilometrów za kierownicą pojazdu elektrycznego kosztuje wówczas jedynie ok. 9 zł, zaś w przypadku porównywalnego samochodu spalinowego – ok. 28 zł. Oznacza to, że na każde 1 000 km można oszczędzić ok. 1 900 zł. Przy wyższych przebiegach różnica na korzyść samochodu elektrycznego jeszcze wzrasta.
Gdy ładujesz samochód elektryczny z wallboxa zainstalowanego w domu, proste są również metody rozliczeń. Koszty energii przeznaczonej na ładowanie zostaną uwzględnione w Twoim kolejnym rachunku za prąd.
Pamiętaj!
Niektóre modele ładowarek naściennych pozwalają w łatwy sposób rozliczać zużycie energii wykorzystanej na potrzeby ładowania samochodu służbowego – wystarczy wybrać odpowiedni model wallboxa.
Gdy nie masz dostępu do prywatnego źródła energii w domu lub w pracy albo wyruszyłeś swoim samochodem elektrycznym w dłuższą trasę, korzystasz z ogólnodostępnych stacji ładowania.
Jak je obsługiwać? To bardzo proste!
Od czego zacząć? Znajdź punkt ładowania.
Punkty ładowania samochodów elektrycznych instalowane są w wielu różnych lokalizacjach w całej Polsce. Skorzystaj z interaktywnej mapy, która pokaże Ci, gdzie znajduje się najbliższa stacja.
Pamiętaj!
Mapa stacji ładowania to narzędzie umożliwiające zlokalizowanie wszystkich ogólnodostępnych punktów ładowania w Polsce, wzbogacona o pakiet niezbędnych informacji o danym punkcie. Przed wyborem danej stacji upewnij się, czy jest dostępna oraz czy wymaga dodatkowego kabla.
Podłącz odpowiedni przewód
Dojechałeś na stację, czas podłączyć pojazd. Każda stacja może oferować inny pakiet złączy. Szybkie ładowarki DC oferują zazwyczaj złącza: Typ 2, CCS oraz CHAdeMO. Stacje AC dysponują wyłącznie złączem Typ 2. Więcej informacji na temat poszczególnych złącz ładowania znajdziesz TUTAJ ›
Pamiętaj!
Nie wszystkie stacje ładowania posiadają własny zestaw przewodów, wybierając się w dłuższą podróż warto zabrać ze sobą kable otrzymane od producenta pojazdu.
Pojazd podłączony – czas na autoryzację sesji
W przypadku, gdy korzystanie ze stacji ładowania jest darmowe, ładowanie powinno rozpocząć się automatycznie. W przeciwnym razie konieczna będzie autoryzacja, którą, w zależności od operatora, można wykonać na dwa różne sposoby.
1. Użyj karty RFID przybliż kartę do specjalnego czytnika – ładowanie rozpocznie się automatycznie
2. Autoryzuj sesję ładowania za pomocą aplikacji – wybierz lokalizację lub numer stacji, określ złącze i uruchom ładowanie za pomocą twojego smartfona
Pamiętaj!
Przed skorzystaniem z płatnej stacji ładowania w wielu przypadkach niezbędne jest założenie specjalnego konta u operatora danej stacji ładowania. Po pomyślnej rejestracji, otrzymasz pocztą swoją kartę RFID, do czasu jej otrzymania sesje ładowania będziesz mógł autoryzować tylko za pomocą aplikacji.
Oznacz się na mapie
Ładowanie może trwać 15 min, ale również i kilka godzin. Oznacz swoją obecność na wybranej stacji ładowania – możesz to zrobić w panelu mapy stacji ładowania za pomocą przycisku CHECK IN ›
Ładowanie zakończone
Przed odłączeniem pojazdu, konieczne jest zakończenie sesji ładowania. Przybliż kartę RFID do stacji i naciśnij przycisk „zakończ ładowanie” na panelu ładowarki. Czynność tę możesz wykonać również z poziomu aplikacji.
Pamiętaj!
Możesz podzielić się opinią o stacji ładowania z innymi użytkownikami samochodów elektrycznych, ocenić ją a nawet dodać zdjęcie – to wszystko w panelu dla zarejestrowanych użytkowników portalu elektromobilni.pl
Rozliczenie sesji ładowania
Po zakończeniu sesji ładowania operator automatycznie pobierze z Twojego konta należną kwotę z wcześniej zarejestrowanej karty płatniczej lub zasilonego konta. Wybrani operatorzy umożliwiają również ładowanie „ad hoc” i uiszczenie płatności bezpośrednio kartą płatniczą lub nawet gotówką.