Instrukcja obsługi EV

Usiądź wygodnie.
Witamy na pokładzie.

Widok zza kierownicy

Samochody elektryczne potrafią zachwycić nowatorskim wnętrzem. Projektuje się je z myślą o wygodzie użytkownika, bardzo często wykorzystując do tego materiały pochodzące z recyklingu. Zanim ruszysz, dowiedz się, jak zacząć swoją przygodę z eksploatacją samochodu elektrycznego. Kilka rzeczy powinieneś sprawdzić.

Cisza, czyli skąd wiem, że pojazd jest uruchomiony?

Samochody elektrycznie nie generują hałasu towarzyszącego włączaniu silnika spalinowego, stąd za pierwszym razem możesz nie mieć pewności czy pojazd jest uruchomiony. Poszukaj na tablicy przyrządów napisu READY lub ikony sygnalizującej gotowość do jazdy.

Cisza
Brak dźwigni zmiany biegów

Nie ma dźwigni zmiany biegów, ale jest selektor kierunku jazdy.

Samochody elektryczne są często wyposażone w niemal identyczną dźwignię wyboru kierunku jazdy, jak ta spotykana w samochodach konwencjonalnych z automatyczną skrzynią biegów. Niektórzy producenci stosują jednak inne rozwiązania, jak np. joystick lub przyciski. Zasada działania tych przełączników pozostaje jednak niezmienna: chcąc jechać do przodu wybierasz pozycję D, a gdy zamierzasz cofać R. Położenie neutralne pojazdu oznaczone jest literką N, a trybu parkowania literką P.

Tryb Eco


Ogranicza zużycie energii pojazdu, dzięki czemu zwiększa się zasięg, a równocześnie dostępna moc oraz prędkość maksymalna zostają zredukowane.

Tryb Normalny


Pozwala korzystać w pełni ze standardowych możliwości samochodu.

Tryb Sport


W tym trybie osiągi pojazdu są możliwie najlepsze, jednak znacząco wzrasta zużycie energii.

Poziom naładowania akumulatora, czyli jakim dysponujemy zasięgiem?

Komputer pokładowy poinformuje Cię o aktualnym poziomie naładowania akumulatora oraz pozostałym zasięgu, wyświetlając dokładną wartość w km. Pamiętaj jednak, że zasięg samochodu elektrycznego zmienia się w zależności od charakterystyki jazdy. Przy średniej prędkości 50 km/h przejedziesz znacznie dłuższy dystans niż przy prędkości 140 km/h. Wpływ na zasięg mają także inne parametry, takie jak temperatura czy uksztaltowanie terenu.

Poziom naładowania akumulatora
Tryb jazdy

Który tryb jazdy w EV najlepiej wybrać?

Tryb Eco, Normalny czy Sport to najpopularniejsze rozwiązania stosowane w samochodach elektrycznych, choć nie jedyne. Każdy producent stosuje posiada własny zestaw dostępnych trybów jazdy. Warto zapoznać się z ich funkcjonalnością przed wyruszeniem w drogę. W największym skrócie, wybierając tryb kieruj się poziomem naładowania akumulatora i dostępnym zasięgiem. Im mniej energii posiadasz, tym bardziej oszczędnie powinieneś jeździć.

Zużycie energii, czyli jak interpretować wskazania komputera pokładowego?

Zużycie energii wyświetlanie jest w postaci kWh/100 km lub Wh/km. Analogicznie jak ma to miejsce w przypadku samochodów spalinowych, wartość ta jest zależna od konkretnego modelu pojazdu oraz zmienia się w zależności od stylu i warunków jazdy. Samochód spalinowy uważany jest za oszczędny, gdy jego spalanie jest niższe niż 5-6 l/100km, w przypadku samochodów elektrycznych granica ta wynosi 12-15 kWh/100 km zużycia energii. Oczywiście jest to uzależnione od masy i klasy pojazdy. Elektryczne SUVy będą zużywać więcej energii niż samochody kompaktowe.

Zużycie energii
Hamowanie

Hamowanie rekuperacyjne, czyli jak zyskać dodatkowe kilometry zasięgu?

W zależności od producenta i modelu pojazdu, istnieje możliwość ustawienia różnych poziomów rekuperacji. Niektóre pojazdy automatycznie dostosowują poziom do warunków drogowych, w innych to kierowca odpowiada za jego siłę. W sytuacji, gdy przewidujesz częste zatrzymywanie pojazdu (np. w miejskim korku), warto ustawić maksymalny poziom rekuperacji, w ruchu autostradowym można wyłączyć ten system. Pamiętaj, że hamowanie odzyskowe nie zwraca w pełni energii zużytej na rozpędzenie pojazdu.

Rezerwa, czyli co się stanie, gdy poziom naładowania akumulatora jest bardzo niski?

Gdy zasięg pojazdu spadnie do ok. 50 km, zapali się kontrolka „rezerwy”. Od tego momentu, im dostępny zasięg będzie niższy, tym samochód automatycznie będzie bardziej ograniczał dostępną moc oraz prędkość maksymalną. Ma to na celu maksymalne wydłużenie zasięgu potrzebnego na dojazd do punktu ładowania.

Rezerwa