Instrukcja obsługi EV
Samochód elektryczny to nowy, wyższy standard podróży. Dynamiczne przyśpieszenie i maksymalny moment obrotowy dostępny już na starcie, łatwość prowadzenia i płynne pokonywanie wniesień, brak wibracji i wysoki komfort akustyczny – to tylko niektóre z zalet elektromobilności. Łatwo się zapomnieć i korzystać bez ograniczeń z atutów samochodu elektrycznego. Jednak to, co w dłuższej perspektywie jest najważniejsze, to zasięg naszego pojazdu, na który największy wpływ ma średnie zużycie energii w trakcie jazdy. Jest kilka sposobów, aby je obniżyć.
Nie przyspieszaj gwałtownie tylko płynnie, kontroluj wskazania komputera pokładowego. Najmniejsze zużycie energii uzyskasz, zachowując równowagę między hamowaniem rekuperacyjnym a zużyciem mocy. Pamiętaj, że dzięki zaawansowanym systemom, pedału gazu w EV służy nie tylko do przyspieszania, ale również przyhamowywania, a nawet całkowitego zatrzymania samochodu.
Odzysk energii z hamowania jest znacznie mniejszy niż energia pobrana do rozpędzenia pojazdu. Jeżdżąc drogami szybkiego ruchu wyłącz rekuperacje całkowicie, w mieście, gdy częste zatrzymanie się pojazdu jest nieuniknione, wykorzystaj rekuperację w maksymalnym stopniu do wyhamowania pojazdu, odpuszczając gaz odpowiednio wcześniej.
Samochody elektryczne wyposażone są w różne tryby jazdy, ale chcąc zmniejszyć zużycie energii używaj trybu ekonomicznego.
Niby banalne, ale warto wziąć to pod uwagę. Obserwuj otoczenie, nie przyspieszaj gwałtownie, utrzymuj stały odstęp od innych pojazdów. Na tym właśnie polega eco-driving.
Odpowiednio zaplanuj podróż w oparciu o infrastrukturę ładowania oraz możliwości techniczne pojazdu. Pamiętaj, że pod kątem wydłużenia zasięgu, droga wojewódzka zapewne okaże się lepszym wyborem niż autostrada. Podróżujesz po niej wolniej, ograniczając zużycie energii i zwiększając zasięg.
Zadbaj o dobór odpowiedniego ogumienia oraz kontroluj ciśnienie w oponach. Zużycie wzrasta nawet o 10%, jeżeli w oponach jest mniej powietrza niż powinno.
Unikaj wożenia zbędnych kilogramów, jeżeli nie używasz dodatkowych bagażników, zdemontuj je z pojazdu. Zużycie energii z bagażem na dachu może wzrosnąć nawet do 20%.
W trasie korzystaj z tempomatu, pamiętaj im wolniej pojedziesz tym dalej zajedziesz.
Wyłącz zbędne odbiorniki, jeżeli z nich nie korzystasz. Zmniejsz poziom ogrzewania / chłodzenia, zachowując przy tym komfort podróży. Podkręcona klimatyzacja może zwiększyć zużycie energii o 10%.
Mając możliwość podłączenia pojazdu do ładowania przed rozpoczęciem lub kontynuowaniem podróży wykorzystaj ten czas na wstępne ogrzanie lub schłodzenie kabiny.
Wybierasz się w dłuższą podróż, w region, gdzie gęstość ładowarek nie jest zbyt duża? Warto zabrać ze sobą przedłużacz. Może się zdarzyć, że stacja, na której planowałeś naładować pojazd, jest uszkodzona lub z innych powodów nie działa. W takim przypadku, wobec braku alternatywnej ładowarki w pobliżu oraz niskiego poziomu baterii, przedłużacz może znacząco ułatwić uzupełnienie energii z prywatnego źródła.
Dostępne w Internecie I w ramach aplikacji mapy stacji ładowania pozwalają użytkownikom EV zaznaczać swoją obecność przy ogólnodostępnej ładowarce i wskazywać czas, w jakim planują ładować swój pojazd oraz rodzaj złącza, z którego korzystają. Przed przyjazdem na stację warto sprawdzić, czy ktoś akurat się przy niej nie zameldował, dzięki czemu zaoszczędzimy czas i zasięg.
W wielu miejscach w Polsce można natknąć się na ogólnodostępne gniazdka sieciowe, np. na parkingach typu Parkuj i Jedź. Dodatkowo, zatrzymując się na nocleg w hotelu, również czasem można liczyć na przychylność obsługi, która zgodzi się na podłączenie pojazdu na noc. Możliwości jest dużo, wystarczy poszukać.
Nie musisz czekać z ładowaniem pojazdu aż ten rozładuje się do określonego poziomu. Jeżeli odwiedzasz sklep, kino czy inne miejsca, gdzie zainstalowano stacje ogólnodostępne, możesz przy okazji uzupełnić kilkanaście procent energii. Dzięki temu, Twój samochód zawsze będzie dysponował możliwie dużym zasięgiem.